Történeti háttér és gyártás
A Belgian Railways Class 23 elektromos mozdony sorozatot a Belgiumi Államvasutak számára gyártották 1955-től kezdődően. Ezt a típust az ország villamosított vasúthálózatának egyre növekvő igényei hívták életre. A mozdonyok kifejlesztésének célja az volt, hogy korszerű, megbízható és nagy teljesítményű járműveket biztosítsanak, amelyek képesek különböző vonatok, beleértve a személy- és tehervonatok vontatására is. A gyártás során jelentős mennyiség készült belőlük, hiszen összesen 83 darabot gyártottak.
Technikai jellemzők
A Belgian Railways Class 23 egy elektromos mozdony, amelynek hajtásrendszere az egyenáramú hálózatra volt optimalizálva. A mozdony maximális sebessége körülbelül 130 km/h, ami a korabeli technológiákhoz képest kiemelkedő teljesítményt biztosított. A mozdony tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy mindegyik tengelyét külön-külön villamos motor hajtja. A mozdonyok hossza meghaladja a 18 métert, magasságuk pedig körülbelül 3,5 méter.
- Hajtásrendszer: Elektromos
- Maximális sebesség: 130 km/h
- Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
- Hossz: kb. 18 méter
- Magasság: kb. 3,5 méter
Szolgálati történelem
A Belgian Railways Class 23 mozdonyokat a Belgiumi Államvasutak széles körben alkalmazta. Elsősorban személyszállító vonatok vezetésére használták őket, de gyakran tehervonatok élén is megjelentek. Az évek során a mozdonyok megbízhatóságukról és tartósságukról váltak híressé. Bár a technológia fejlődésével újabb és modernebb típusok érkeztek, a Class 23 mozdonyok sokáig szolgálatban maradtak, mielőtt véglegesen kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg egyes Class 23 mozdonyok megőrzésre kerültek, és múzeumokban tekinthetők meg. Ezek a megőrzött példányok fontos részei a belga vasúttörténetnek, amelyek emlékét őrzik az elektromos vontatás fejlődésének. Egyes példányok nosztalgiavonatok részeként is felbukkannak különleges események alkalmával.
Érdekességek és kulturális hatás
A Belgian Railways Class 23 mozdonyok a belga vasúti közlekedés ikonjává váltak, és a modellezők körében is népszerűek. Több modellvasúti gyártó készített méretarányos verziókat, amelyek a vasúti modellező közösségek kedvenceivé váltak. Egyes belga vasúti filmekben és kiadványokban is felbukkantak, tovább növelve kulturális hatásukat.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális sebesség | 130 km/h |
Tengelyelrendezés | Bo’Bo’ |
Hossz | kb. 18 méter |
Magasság | kb. 3,5 méter |