DR Class 83.10 gőzmozdony

A DR Class 83.10 gőzmozdony a második világháború utáni évek egyik kiemelkedő vasúti gépezete volt, amely hatékony és megbízható teljesítményével segítette a német vasútvonalakat az újjáépítés időszakában.

Történeti háttér és gyártás

A DR Class 83.10 gőzmozdonyt 1955-ben fejlesztették ki a Kelet-Német Demokratikus Köztársaság számára, hogy pótolják a háború utáni hiányt a helyi vasúthálózaton. A Német Államvasutak, melyet Deutsche Reichsbahn-nak is neveztek, rendelte meg a mozdonyt. A fejlesztést szükségessé tette a korábbi mozdonyok elavulása és a vasútvonalak növekvő igénye.

A mozdonyokat a Berliner Maschinenbau AG gyártotta, a főleg teher- és elővárosi vonalak kiszolgálására. A gyártás 1955-ben kezdődött, és viszonylag rövid gyártási időszak jellemezte. A DR Class 83.10-ből összesen 27 darab készült.

Technikai jellemzők

A DR Class 83.10 egy gőzüzemű mozdony, melyet a német vasutak igényei alapján terveztek. A mozdony maximális sebessége 60 km/h, és a hajtásrendszere a hagyományos gőztechnikára épül. A tengelyelrendezés 1’D1′, ami azt jelenti, hogy egy hajtott tengelycsoport és egy támasztótengely található a mozdonyszekrény mögött.

A mozdony méretei közé tartozik a kb. 15 méteres hossz és 4 méteres magasság. A DR Class 83.10-et főként tehervonatok elé kapcsolták, de előfordult, hogy személyszállító vonatokon is használták. A futómű és a fékrendszer a korszak szabványainak megfelelően készült.

Szolgálati történelem

A DR Class 83.10 mozdonyokat főként Németország vasútvonalain használták, különösen a kelet-német területeken. A mozdonyok megbízható szolgálatot tettek, azonban az 1970-es években kezdődött a gőzmozdonyok fokozatos kivonása a forgalomból a gyorsan terjedő dízel és elektromos mozdonyok miatt.

Ezek a mozdonyok elsősorban teherszállításban vettek részt, de időnként elővárosi közlekedésben is alkalmazták őket. A mozdonyokat a nyolcvanas évek végéig fokozatosan vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A DR Class 83.10-ből sajnos nem maradt fenn egyetlen működőképes példány sem. Azonban néhány darab múzeumokban található, ahol megőrzés alatt állnak. Az érdeklődők különböző vasúti múzeumokban ismerkedhetnek meg a típus történetével és technikai részleteivel.

Érdekességek és kulturális hatás

A DR Class 83.10 a vasúti modellezés világában is népszerű, több gyártó is készítette különböző méretarányokban a modellváltozatát. Ezek a modellek a vasúttörténet iránt érdeklődő gyűjtők körében kedveltek. Emellett a mozdonyt gyakran emlegetik a Kelet-Németország vasúti fejlődésének egyik jelképévé.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Maximális sebesség 60 km/h
Gyártási év 1955
Gyártó Berliner Maschinenbau AG
Példányszám 27

Hivatkozások