Történeti háttér és gyártás
Az Indian locomotive class YDM-1 dízelmozdony egy jelentős fejlesztés volt az indiai vasúti közlekedés történetében. Az YDM-1 osztályt az 1950-es évek közepén, pontosabban 1955-ben kezdték gyártani annak érdekében, hogy korszerűsítsék az indiai vasúti hálózatot. A mozdonyokat a francia Alstom vállalat gyártotta, és azok az indiai vasút számára készültek. Az összesen 20 darabot gyártották, amelyek az indiai vasút igényeit szolgálták a szűk nyomtávú vonalakon.
Technikai jellemzők
Az YDM-1 dízelmozdony technikai szempontból is figyelemre méltó volt. A mozdonyok dízelmeghajtásúak, ami akkoriban jelentős technológiai előrelépésnek számított. Tengelyelrendezésük 1B-B1 típusú volt, ami lehetővé tette a megfelelő menetstabilitást és vonóerőt. Az YDM-1 maximális sebessége 64 km/h volt, ami megfelelő sebességet biztosított a szűk nyomtávú pályákon való közlekedéshez. Az egy-egy mozdony hossza körülbelül 11 méter volt, ami optimális méretet jelentett a szűk nyomtávú vasútvonalakon.
Szolgálati történelem
A dízelmozdonyokat elsősorban Indiában használták, ahol teher- és személyszállításra egyaránt alkalmazták őket a szűk nyomtávú vasútvonalakon. Az YDM-1 mozdonyok különösen népszerűek voltak hosszú ideig történő használatra való alkalmasságuk miatt. A forgalomból történő kivonásuk folyamatosan történt az évek során, amikor újabb és korszerűbb mozdonyokat állítottak hadrendbe. Pontos kivonási és selejtezési időpontok nem állnak rendelkezésre, de valószínű, hogy az 1970-es évektől kezdődött el aktívan a kivonásuk.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
- Egyik YDM-1 mozdony sem maradt fenn működőképes vagy múzeumi állapotban az információk szerint. Ezeket a mozdonyokat nagyrészt selejtezték, és nem őriztek meg belőlük példányokat a nyilvánosság számára, mint ahogyan gyakran előfordul más történelmi mozdonyokkal.
Érdekességek és kulturális hatás
- Az YDM-1 osztály nem vált különösebben ismertté sem a popkultúrában, sem a modellvasút rajongók körében. Funkcionális kialakításuk és főként szolgált szerepük miatt nem voltak alanyai különösebb történeteknek vagy kulturális referenciáknak, a mozdonyok inkább a technikai fejlődést és az indiai vasút modernizálását szimbolizálták.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | 1B-B1 |
Maximális sebesség | 64 km/h |
Gyártási év | 1955 |
Gyártó vállalat | Alstom |
Példányszám | 20 |
Hossz | 11 méter |