Történeti háttér és gyártás
A New Haven EP-5 elektromos mozdonyt a General Electric (GE) vállalat fejlesztette ki 1955-ben a New York, New Haven and Hartford Railroad (NH) megrendelésére. A mozdonyokat azzal a céllal hozták létre, hogy képesek legyenek mind a váltakozó áramú (AC) felsővezetéki, mind az egyenáramú (DC) alsóvezetékes rendszeren közlekedni. Ez az igény abból adódott, hogy a New Haven vasútvonalai eltérő áramellátási rendszereken működtek.
A General Electric összesen 10 darab EP-5 mozdonyt gyártott. A gépek rendkívüli teljesítményükről és gyorsulóképességükről váltak híressé.
Technikai jellemzők
Az EP-5 mozdony elektromos meghajtású volt. Az AC/DC rendszerek kompatibilitása miatt kifejezetten sokoldalú gépnek számított. Az összteljesítményük elérte az 4000 lóerőt, amely lehetővé tette számukra, hogy akár 160 km/h sebességgel közlekedjenek. A mozdony tengelyelrendezése B-B-B volt.
- Hossz: közel 20 méter
- Magasság: a felsővezeték függvényében
- Tömeg: kb. 164 tonna
A mozdonyok különleges jellemzője a recuperative fékrendszer volt, amely energiát takarított meg a fékezés során.
Szolgálati történelem
Az EP-5 mozdonyokat a New York, New Haven and Hartford Railroad használta elővárosi és távolsági vonatok vontatására a New York és Boston közötti vonalakon. Híresek voltak megbízhatóságukról és teljesítményükről. Azonban a vezetési rendszerük bonyolultsága és a karbantartási költségek miatt a ’70-es évek végére kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos nem maradt fenn egyetlen New Haven EP-5 mozdony sem múzeumi vagy nosztalgia szereplésre. Az összes példányt leselejtezték, így jelenlegi állapotuk nem ismert.
Érdekességek és kulturális hatás
A New Haven EP-5 mozdonyokat gyakran „Jets” becenévvel illették, ami a gyorsaságukra utalt. Modellvasúti körökben is népszerűek voltak, több gyártó is készített méretarányos másolatokat ezekből a mozdonyokból. A mozdony hírességéhez nagyban hozzájárult a jellegzetes piros-fehér festése, amely ikonikus látvánnyal gazdagította az amerikai vasúttörténetet.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |