Történeti háttér és gyártás
A South African Class 5E, Series 1 elektromos mozdony Dél-Afrikában készült, az 1950-es évek közepén. A Mozdonyt az Anglo-American Corporation leányvállalata, a General Electric (GE) és a South African Railways and Harbours (SAR&H) közötti együttműködés keretében gyártották. Az igény a hatékonyabb és környezetbarátabb vasúti közlekedés megvalósítására vezetett a típus kifejlesztéséhez.
A gyártási időszak 1955-ben kezdődött és a mozdonysorozat a dél-afrikai vasúthálózat elektromosításának részeként szolgált. A General Electric az Egyesült Államokban, valamint a dél-afrikai helyszíneken is részt vett a gyártási folyamatokban. Összesen 69 darab készült ebből a sorozatból a dél-afrikai vasutak számára.
Technikai jellemzők
A South African Class 5E, Series 1 egy elektromos mozdony, amely az elektromos meghajtási rendszerek korszakában kiemelkedő teljesítményt nyújtott. A mozdony teljesítménye 1860 kW volt, ami lehetővé tette a nehéz tehervonatok húzását a dél-afrikai vasútvonalakon is.
A mozdony tengelyelrendezése Co-Co konfigurációban készült, amely hat tengelyt jelent, mindegyik egy-egy saját elektromos motorral hajtva. A maximális sebessége elérte a 97 km/h-t, ami az adott korszakban jelentős teljesítménynek számított.
A mozdony méretei a következők voltak:
– Hossz: 15,6 méter
– Magasság: 3,965 méter
– Tengelytáv: 3,7 méter
A mozdonyt acél vázszerkezet jellemezte, és korszerű fékrendszerrel rendelkezett, amely légtömlős fékrendszert alkalmazott a biztonságos üzemelés érdekében.
Szolgálati történelem
A South African Class 5E, Series 1 mozdonyokat elsődlegesen a South African Railways üzemeltette. Főként személy- és tehervonatok vontatására használták az ország fő vasútvonalain, különösen a Johannesburg környéki, valamint a hosszú távú, interurbán vonalakon. A mozdonyok az elektromos hálózat fejlesztése révén kulcsszerepet játszottak a vasúti közlekedés modernizálásában és a hatékonyság növelésében.
A mozdonyok a ’70-es évek végéig voltak aktív szolgálatban, majd fokozatosan kivonták őket a forgalomból, ahogy újabb modellek kerültek bevezetésre.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár a South African Class 5E, Series 1 mozdonyok többsége már régóta nincs forgalomban, néhány példány megőrzésre került különböző dél-afrikai vasúti múzeumokban. Ezek a mozdonyok emléket állítanak a dél-afrikai vasút történetének és a vasúti közlekedés fejlődésének.
Érdekességek és kulturális hatás
A South African Class 5E, Series 1 mozdonyok jelentős szerepet játszottak a dél-afrikai vasúttörténetben, ám kevésbé ismert kulturális vagy filmes megjelenésekről nem áll rendelkezésre információ. Modellvasúti verzióik nem igazán terjedtek el, de a vasúttörténet iránt érdeklődők körében mégis különleges helyet foglal el.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1860 kW |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Maximális sebesség | 97 km/h |
Hossz | 15,6 méter |
Magasság | 3,965 méter |
Tengelytáv | 3,7 méter |