Történeti háttér és gyártás
A TCDD E 4000 sorozatú elektromos mozdonyokat a török állami vasutak, a Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) számára fejlesztették ki. Az igény a vasúti közlekedés modernizálására és elektromos mozdonyok beszerzésére irányult, hogy növeljék a hatékonyságot és csökkentsék a fosszilis üzemanyagok használatát. A mozdonyok gyártását a francia Alsthom vállalat végezte 1955-ben. Az E 4000 sorozat összesen 15 példányban készült el.
Technikai jellemzők
A TCDD E 4000 elektromos mozdonyok háromfázisú aszinkron motorokat használnak hajtásra. A gépek teljesítménye 2400 kW, amely lehetővé teszi számukra a maximális 130 km/h sebesség elérését. A mozdonyok Bo-Bo tengelyelrendezéssel készültek, ami azt jelenti, hogy minden tengely külön villamos motorral van hajtva. A járművek hossza 17,64 méter, magassága 3,95 méter, és a tengelytáv 2,7 méter. Ezek az elektromos mozdonyok nem rendelkeztek utasférőhelyekkel, mivel kifejezetten teherszállításra és személyvonatok vontatására tervezték őket. Az E 4000 mozdonyok légfék- és elektrodinamikus fékrendszerrel is fel voltak szerelve.
Szolgálati történelem
A TCDD E 4000 sorozatú mozdonyokat elsősorban Törökországban használták, ahol a villamosított vonalakon üzemeltek. A mozdonyok hatékonyan szolgáltak mind teher-, mind személyszállító vonatok vontatására. Az E 4000 sorozat a TCDD flottájának fontos részét képezte, amíg újabb és modernebb típusok le nem váltották őket. Az eltérő vonalhosszúságok és a villamosítás kiterjedése miatt ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak a török vasúthálózat fejlődésében. A sorozatot az 1980-as évek végére fokozatosan vonták ki a forgalomból, mikor más modernizebb típusok vették át a helyüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A jelen pillanatban nincs információ arról, hogy bármelyik TCDD E 4000 mozdony megőrzésre került volna múzeumi szereplés céljából. Ezért ezeknek a mozdonyoknak a megtekintése nem lehetséges közgyűjteményekben vagy nosztalgiavonatok részeként.
Érdekességek és kulturális hatás
A TCDD E 4000 sorozat a török vasúti hálózat egyik fontos eleme volt az elektromos mozdonyok korai alkalmazása idején. Bár a mozdonyok nem váltak kulturális ikonná, szerepük meghatározó volt a villamosított közlekedés fejlődésében az országban.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 2400 kW |
Maximális sebesség | 130 km/h |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |
Hossz | 17,64 méter |
Magasság | 3,95 méter |
Tengelytáv | 2,7 méter |
Fékrendszer | Légfék és elektrodinamikus fék |