Történeti háttér és gyártás
A CP Class 2500 dízelmozdonyokat a portugál Comboios de Portugal (CP) vasúttársaság számára gyártották. Ezek a mozdonyok a dízelkorszak során, 1956-ban készültek. Az építést a brit engedély alapján a Sorefame valósította meg, amely Portugália vezető vasúti járműgyártó vállalata volt akkoriban. A Class 2500 mozdonyok célja a gőzmozdonyok leváltása volt, hogy hatékonyabb és gazdaságosabb vasúti közlekedést biztosítsanak.
Technikai jellemzők
A CP Class 2500 dízelmozdonyok dízel-hidraulikus hajtásrendszert használnak. A mozdonyok teljesítménye körülbelül 750 lóerő, amely elegendő volt ahhoz, hogy megfelelő sebességgel és hatékonysággal közlekedjenek Portugália vasúti hálózatán. A maximális sebességük 120 km/h volt. A mozdonyok tengelyelrendezése B’B’ típusú, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon két hajtott tengely található. Ezek a mozdonyok rendelkeztek alapvető felszereltséggel, de nem voltak extrák, mint például klímaberendezés vagy automata ajtók.
Szolgálati történelem
A CP Class 2500 mozdonyok elsősorban Portugália területén álltak szolgálatban, ahol a regionális és távolsági vonatok húzására használták őket. A dízelmozdonyok nagy előrelépést jelentettek a gőzzel hajtott elődeikhez képest, hatékonyabb és megbízhatóbb működést kínálva. Az évek során a technológiai fejlődés következtében folyamatosan modernizálták vagy cserélték őket újabb típusú mozdonyokra. A szolgálatból való kivonásuk fokozatosan, a 20. század végén kezdődött.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár nincsenek hivatalos információk megőrzött példányokról, egyes Class 2500 mozdonyok múzeumokban vagy nosztalgiavonatok részeként is szerepelhetnek. Portugáliában népszerű volt a vasúti történelem megőrzése, így elképzelhető, hogy egyes darabok fennmaradtak vagy kiállításra kerültek.
Érdekességek és kulturális hatás
A CP Class 2500 dízelmozdonyok fontos szerepet játszottak Portugália vasúti történelmében. Bár speciális beceneveik nem váltak széles körben ismertté, a mozdonyok a modellezők körében népszerűek lehettek. Néhány modellvasúti gyártó készíthetett méretarányos verziókat, amelyek népszerű választásnak bizonyulhatnak a portugál vasút rajongói számára.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 750 lóerő |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Tengelyelrendezés | B’B’ |