Történeti háttér és gyártás
Az MLW RS-18 dízelmozdonyt a Montreal Locomotive Works (MLW) gyártotta, amely a kanadai vasúti járművek gyártásában játszott jelentős szerepet. A mozdonyt 1956-ban kezdték el gyártani, hogy megfeleljen a kanadai vasutak növekvő igényeinek, különösen a dízelmozdonyok korszerűsítésére. Az MLW az American Locomotive Company (ALCO) licencével dolgozott, így az RS-18 a már meglévő ALCO modellek továbbfejlesztéseként jött létre.
A mozdonyt elsősorban a kanadai államvasutak számára tervezték, hogy az ország különböző földrajzi viszonyai között is hatékonyan működhessen. Az RS-18-at 1956 és 1960 között gyártották, és körülbelül 351 darab készült belőle. Ezek a mozdonyok főként az elővárosi és teherszállítási feladatokban vettek részt.
Technikai jellemzők
Az MLW RS-18 dízelmozdonyt dízel-elektromos hajtásrendszerrel szerelték fel, amelyet a 12 hengeres ALCO 251B motor hajtott. A mozdony legnagyobb teljesítménye körülbelül 1800 lóerő volt, amely megfelelő teljesítményt nyújtott a kanadai vasúthálózat különféle szakaszain.
- A mozdony maximális sebessége körülbelül 112 km/h volt.
- A tengelyelrendezése B-B típusú, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz két hajtott tengelyből áll.
- A mozdony hosszúsága körülbelül 17,37 méter volt.
- A futómű és a fékrendszer modernebb pneumatikus megoldásokat alkalmazott, így biztosítva a mozdony megbízható működését különféle környezeti viszonyok között.
Szolgálati történelem
Az MLW RS-18 dízelmozdonyokat széles körben alkalmazták a kanadai vasutaknál, ahol főként teherszállítási és elővárosi személyszállítási szolgálatban álltak. A mozdonyok hosszú időn át megbízhatóan üzemeltek, és több modernizáláson is átestek, hogy megfeleljenek az időközbeni technológiai fejlődésnek. Az 1980-as évekre azonban a legtöbb RS-18-at fokozatosan kivonták a közvetlen szolgálatból, ahogy újabb és modernebb mozdonyok léptek a helyükre.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az MLW RS-18 néhány példánya megőrizte helyét Kanadában különféle vasúti múzeumokban. Ezek közül néhány működőképes állapotban maradt meg, és nosztalgiautakon is rész vesz, hogy bemutassa a vasúti történelem ezen jelentős fejezetét.
Érdekességek és kulturális hatás
Az MLW RS-18 mozdonyok nemcsak technikai szempontból képviseltek jelentős előrelépést, hanem kulturálisan is hatást gyakoroltak a vasút rajongóira. Modellvasúti formában is nagy népszerűségnek örvendenek, ami tovább növelte a típus ismertségét és megőrizte a gőzmozdonyok korszakának romantikáját a modern dízelkorban. Ezek a modellek gyakran szerepelnek különféle vasúti tematikájú rendezvényeken és kiállításokon is.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1800 lóerő |
Maximális sebesség | 112 km/h |
Tengelyelrendezés | B-B |
Hosszúság | 17,37 méter |