Történeti háttér és gyártás
A DB Class E 40 elektromos mozdonyt a Német Szövetségi Vasút (Deutsche Bundesbahn, DB) rendelte meg, hogy kielégítse az 1950-es évek növekvő közlekedési igényeit. A mozdony fejlesztését az a szükséglet indokolta, hogy korszerűsítse és villamosítsa a német vasúthálózatot, amely a második világháború után újjáépítés alatt állt. Az E 40 gyártását 1957-ben kezdték meg, és egészen 1973-ig folytatólagosan gyártották.
A mozdonyokat a Siemens, a Krauss-Maffei, az AEG, a BBC és a Henschel közreműködésével állították elő. Összesen 879 darabot készítettek, melyek elsősorban Németországban, a DB szolgálatában álltak.
Technikai jellemzők
A DB Class E 40 elektromos mozdony középnehéz tehervonatok vontatására készült. Elektromos meghajtású, ami jelentős előrelépést jelentett a dízel- és gőzmozdonyokhoz képest. A mozdony maximális sebessége 100 km/h volt, amely ideálisnak bizonyult a teherszállítás során.
- Hajtásrendszer: Elektromos
- Teljesítmény: 3700 kW
- Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
- Maximális sebesség: 100 km/h
- Méretek: Hossz: 16,49 méter; Magasság: 4,2 méter
A mozdonyok különféle technikai jellemzőkkel rendelkeztek, mint például robusztus futómű, áramlástechnikai fékrendszer és a korszerű vezérlés. Az E 40-et egyszerű felépítése és megbízhatósága tette népszerűvé.
Szolgálati történelem
A DB Class E 40 hosszú ideig szolgált a német vasúthálózaton, főleg teherszállításra használták. Annak ellenére, hogy a mozdonyok nem voltak különösebben gyorsak, megbízhatóságuk és erős teljesítményük miatt nagyra értékelték őket. Az 1990-es évek során kezdték el őket fokozatosan kivonni a forgalomból, helyüket újabb és hatékonyabb típusok vették át.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár a legtöbb DB Class E 40 mozdonyt már kivonták a forgalomból, néhány példány múzeumi darabként megőrzésre került. Ezek közül néhány Németország vasúti múzeumaiban tekinthető meg, ahol a látogatók megismerkedhetnek a mozdony történetével és technikai jellemzőivel.
Érdekességek és kulturális hatás
A DB Class E 40 nemcsak a valóságban, hanem a modellezés világában is népszerű. Több modellvasúti gyártó is készített méretarányos változatokat ebből a típusból, ami a vasútrajongók körében ismertté tette. A mozdony stabil teljesítménye és jellegzetes formatervezése miatt a vasúttörténet egyik ikonikus szereplőjévé vált.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Teljesítmény | 3700 kW |
Tengelyelrendezés | Bo’Bo’ |
Hossz | 16,49 méter |
Magasság | 4,2 méter |