DB Class E 40 elektromos mozdony

A DB Class E 40 elektromos mozdony a német vasúti közlekedés egyik jellegzetes szereplője, amely az 1950-es évek óta szolgálja az utasokat és az árufuvarozást megbízható teljesítményével.

Történeti háttér és gyártás

A DB Class E 40 elektromos mozdonyt a Német Szövetségi Vasút (Deutsche Bundesbahn, DB) rendelte meg, hogy kielégítse az 1950-es évek növekvő közlekedési igényeit. A mozdony fejlesztését az a szükséglet indokolta, hogy korszerűsítse és villamosítsa a német vasúthálózatot, amely a második világháború után újjáépítés alatt állt. Az E 40 gyártását 1957-ben kezdték meg, és egészen 1973-ig folytatólagosan gyártották.

A mozdonyokat a Siemens, a Krauss-Maffei, az AEG, a BBC és a Henschel közreműködésével állították elő. Összesen 879 darabot készítettek, melyek elsősorban Németországban, a DB szolgálatában álltak.

Technikai jellemzők

A DB Class E 40 elektromos mozdony középnehéz tehervonatok vontatására készült. Elektromos meghajtású, ami jelentős előrelépést jelentett a dízel- és gőzmozdonyokhoz képest. A mozdony maximális sebessége 100 km/h volt, amely ideálisnak bizonyult a teherszállítás során.

  • Hajtásrendszer: Elektromos
  • Teljesítmény: 3700 kW
  • Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
  • Maximális sebesség: 100 km/h
  • Méretek: Hossz: 16,49 méter; Magasság: 4,2 méter

A mozdonyok különféle technikai jellemzőkkel rendelkeztek, mint például robusztus futómű, áramlástechnikai fékrendszer és a korszerű vezérlés. Az E 40-et egyszerű felépítése és megbízhatósága tette népszerűvé.

Szolgálati történelem

A DB Class E 40 hosszú ideig szolgált a német vasúthálózaton, főleg teherszállításra használták. Annak ellenére, hogy a mozdonyok nem voltak különösebben gyorsak, megbízhatóságuk és erős teljesítményük miatt nagyra értékelték őket. Az 1990-es évek során kezdték el őket fokozatosan kivonni a forgalomból, helyüket újabb és hatékonyabb típusok vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a legtöbb DB Class E 40 mozdonyt már kivonták a forgalomból, néhány példány múzeumi darabként megőrzésre került. Ezek közül néhány Németország vasúti múzeumaiban tekinthető meg, ahol a látogatók megismerkedhetnek a mozdony történetével és technikai jellemzőivel.

Érdekességek és kulturális hatás

A DB Class E 40 nemcsak a valóságban, hanem a modellezés világában is népszerű. Több modellvasúti gyártó is készített méretarányos változatokat ebből a típusból, ami a vasútrajongók körében ismertté tette. A mozdony stabil teljesítménye és jellegzetes formatervezése miatt a vasúttörténet egyik ikonikus szereplőjévé vált.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Maximális sebesség 100 km/h
Teljesítmény 3700 kW
Tengelyelrendezés Bo’Bo’
Hossz 16,49 méter
Magasság 4,2 méter

Hivatkozások

DB Class E 40 Wikipédia oldal