DB Class E 50 elektromos mozdony

A DB Class E 50 elektromos mozdony a német vasutak erős szereplője volt, amelyet a nehéz teherforgalom kezelésére terveztek az 1950-es években, hozzájárulva a vasúti szállítás modernizációjához.

Történeti háttér és gyártás

A DB Class E 50, későbbi nevén a DB BR 150, egy német elektromos mozdonytípus, amelyet a Német Szövetségi Vasút számára fejlesztettek ki az 1950-es évek végén. A mozdonysorozat kifejlesztése válasz volt a növekvő áruszállítási igényekre az ország vasúti hálózatán. Az E 50-es osztály a nagy teljesítményű, nehéz tehervonatok mozgatására készült.

A mozdonyt először 1957-ben kezdték gyártani, és egészen 1973-ig készültek belőle példányok. A gyártást több németországi cég végezte, köztük a Krauss-Maffei, a Henschel, a Krupp és a Maschinenfabrik Esslingen. Összesen 194 darab mozdony készült.

Technikai jellemzők

A DB Class E 50 egy elektromos hajtású mozdony. Tengelyelrendezése Co’Co’, ami hat hajtott tengelyt és két forgóvázat jelent. A mozdony maximális sebessége 100 km/h. Teljesítménye eléri a 4500 kW-ot, ami lehetővé teszi a nehéz tehervonatok hatékony mozgatását.

A mozdony hossza körülbelül 19,5 méter, súlya pedig 118 tonna. Az E 50-esek nem az utasszállításra készültek, így nem rendelkeznek utasülésekkel vagy személyszállításra alkalmas felszereltséggel.

Szolgálati történelem

A DB Class E 50 mozdonyokat főként Németországban használták, elsősorban teherforgalomban. Nagy teljesítményüknek köszönhetően kiválóan alkalmasak voltak a nehéz tehervonatok vontatására az ország dombos és hegyvidéki területein.

A mozdonyokat az 1990-es évek végén kezdték kivonni a szolgálatból, mivel a modernizáció és az újabb technológiák miatt már nem feleltek meg a korszerű elvárásoknak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

  • Több példányt is megőriztek múzeumi célokra Németországban. Ezek közül néhány még mindig működőképes állapotban van, és nosztalgiautakon is részt vesz.
  • Különösen kiemelkedő a DB Museum-ban található gyűjtemény, ahol érdeklődők megtekinthetik a vasúttörténetnek ezt a jelentős darabját.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A DB Class E 50 mozdonyok több vasúti modellező cég kínálatában is megtalálhatóak, különböző méretarányokban, így a modellezőközönség körében is népszerűek.
  • Bár a mozdonyok nem kaptak széleskörű kulturális hírnevet, a vasúti rajongók körében nagyra tartják a strapabíró és megbízható teljesítményük miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés Co’Co’
Teljesítmény 4500 kW
Maximális sebesség 100 km/h
Gyártási időszak 1957-1973
Példányszám 194

Hivatkozások

DB Class E 50 – Wikipédia