Történeti háttér és gyártás
A DB Class E 50, későbbi nevén a DB BR 150, egy német elektromos mozdonytípus, amelyet a Német Szövetségi Vasút számára fejlesztettek ki az 1950-es évek végén. A mozdonysorozat kifejlesztése válasz volt a növekvő áruszállítási igényekre az ország vasúti hálózatán. Az E 50-es osztály a nagy teljesítményű, nehéz tehervonatok mozgatására készült.
A mozdonyt először 1957-ben kezdték gyártani, és egészen 1973-ig készültek belőle példányok. A gyártást több németországi cég végezte, köztük a Krauss-Maffei, a Henschel, a Krupp és a Maschinenfabrik Esslingen. Összesen 194 darab mozdony készült.
Technikai jellemzők
A DB Class E 50 egy elektromos hajtású mozdony. Tengelyelrendezése Co’Co’, ami hat hajtott tengelyt és két forgóvázat jelent. A mozdony maximális sebessége 100 km/h. Teljesítménye eléri a 4500 kW-ot, ami lehetővé teszi a nehéz tehervonatok hatékony mozgatását.
A mozdony hossza körülbelül 19,5 méter, súlya pedig 118 tonna. Az E 50-esek nem az utasszállításra készültek, így nem rendelkeznek utasülésekkel vagy személyszállításra alkalmas felszereltséggel.
Szolgálati történelem
A DB Class E 50 mozdonyokat főként Németországban használták, elsősorban teherforgalomban. Nagy teljesítményüknek köszönhetően kiválóan alkalmasak voltak a nehéz tehervonatok vontatására az ország dombos és hegyvidéki területein.
A mozdonyokat az 1990-es évek végén kezdték kivonni a szolgálatból, mivel a modernizáció és az újabb technológiák miatt már nem feleltek meg a korszerű elvárásoknak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
- Több példányt is megőriztek múzeumi célokra Németországban. Ezek közül néhány még mindig működőképes állapotban van, és nosztalgiautakon is részt vesz.
- Különösen kiemelkedő a DB Museum-ban található gyűjtemény, ahol érdeklődők megtekinthetik a vasúttörténetnek ezt a jelentős darabját.
Érdekességek és kulturális hatás
- A DB Class E 50 mozdonyok több vasúti modellező cég kínálatában is megtalálhatóak, különböző méretarányokban, így a modellezőközönség körében is népszerűek.
- Bár a mozdonyok nem kaptak széleskörű kulturális hírnevet, a vasúti rajongók körében nagyra tartják a strapabíró és megbízható teljesítményük miatt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | Co’Co’ |
Teljesítmény | 4500 kW |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Gyártási időszak | 1957-1973 |
Példányszám | 194 |