JNR Class DF50 dízelmozdony

A JNR Class DF50 dízelmozdony a japán vasúti fejlődés egyik kulcsfontosságú szereplője volt, amely a modernizáció útján jelentős lépést tett a gőzmozdonyok leváltására.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class DF50 dízelmozdony a japán vasút történetének egyik jelentős járműve, amelyet a Japán Nemzeti Vasutak (JNR) használtak. A mozdonyt a dízeltechnológia előretörése és a gőzmozdonyok fokozatos kivonása miatt fejlesztették ki az 1950-es évek során. Az első példányok 1957-ben készültek, és egészen 1963-ig folytatódott a gyártás.

A mozdonyokat több gyártó készítette, köztük a Mitsubishi, a Nippon Sharyo, a Hitachi és a Kawasaki Heavy Industries. A gyártási időszak alatt összesen 138 példány készült. A DF50 sorozat célja a dízelmozdonyok alkalmazásának kibővítése volt, különös tekintettel a hegyvidéki és nehezebben megközelíthető területekre, ahol a hagyományos gőzmozdonyok kevésbé voltak hatékonyak.

Technikai jellemzők

A DF50 mozdony egy dízel-elektromos hajtású jármű, amely képes volt mind utas-, mind teherszállításra. A dízelmotor elektromos áramot termelt, amely az elektromotorokat táplálta és így mozgatta a mozdonyt. Az alábbiakban néhány technikai jellemzőt emelünk ki:

Teljesítmény: Körülbelül 1000 lóerő
Tengelyelrendezés: Bo-Bo-Bo
Maximális sebesség: 95 km/h
Hossz: 16,5 méter
Futómű: Elektromotoros hajtás
Fékrendszer: Pneumatikus

Szolgálati történelem

A DF50 mozdonyokat széles körben használták Japánban, különösen vidéki és elővárosi vonalakon. A bevezetésük után a régebbi gőzmozdonyokat fokozatosan lecserélték. Az 1970-es évek elejére azonban elkezdték kivonni őket a forgalomból, mivel újabb és fejlettebb dízel- és elektromos mozdonyok jelentek meg.

A mozdonyok különösen népszerűek voltak a Japán déli részén található hegyvidéki területeken, ahol a meredek területeken is jól teljesítettek. Gyakran szolgáltak személy- és tehervonatok előtt is, rugalmas felhasználási lehetőségeiknek köszönhetően.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Napjainkban néhány DF50 mozdonyt megőriztek múzeumi célokra, és különböző vasúti múzeumokban tekinthetők meg Japán-szerte. Ezek a megőrzött járművek fontos elemei Japán vasúttörténetének, és bemutatják a dízelmozdonyok technikai fejlődését és jelentőségét az országban.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a DF50 nem volt különösen ismert a médiában vagy a popkultúrában, a vasútmodellező közösség körében népszerű modell lett. Számos modellvasút-gyártó készítette el a DF50 méretarányos másait, amelyek különböző méretarányokban elérhetők. A mozdony beceneve „Dóraemon” volt, a japán manga és anime sorozat híres robotmacskája után, amely a jármű formáját idézte fel az emberekben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1000 lóerő
Maximális sebesség 95 km/h
Tengelyelrendezés Bo-Bo-Bo
Hossz 16,5 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_DF50