SNCF Class BB 16500 elektromos mozdony

Az SNCF Class BB 16500 elektromos mozdony megbízható munkalóként szolgált a franciaországi vasutakon, köszönhetően sokoldalúságának és időtálló tervezésének.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF Class BB 16500 sorozatot az 1950-es évek végén tervezték, hogy megfeleljen a növekvő igényeknek Franciaország villamosított vasútvonalain. A mozdonyokat 1958-ban kezdte gyártani a francia Alstom cég, és a gyártás egészen 1978-ig folytatódott. Az SNCF, Franciaország nemzeti vasúttársasága volt a fő megrendelő, amely összesen 294 darabot szerzett be ebből a típusból. A mozdonyok tervezésekor a cél az volt, hogy megbízható és erős vontatásra alkalmas járműveket hozzanak létre, amelyek képesek különféle feladatok ellátására az ország különböző részein.

Technikai jellemzők

Az SNCF Class BB 16500 sorozat egy villamos mozdonytípus, amely erős teljesítménnyel és megbízhatósággal szolgált. Az elektromos hajtásrendszernek köszönhetően ezek a mozdonyok környezetbarát és hatékony megoldást jelentettek a közlekedés számára.

  • Teljesítmény: Az SNCF Class BB 16500 típus teljesítménye körülbelül 2,940 kW.
  • Tengelyelrendezés: Bo’Bo’, azaz minden tengelye hajtott.
  • Maximális sebesség: Az elérhető legnagyobb sebesség 140 km/h.
  • Méretek: A mozdonyok hossza 15,20 méter.
  • Futómű: Teljesen rugózott, a jobb menettulajdonságok érdekében.
  • Fékrendszer: Elektropneumatikus fékrendszer került beépítésre.

Szolgálati történelem

A BB 16500 sorozatot széleskörűen használták Franciaországban, főként személyszállító és tehervonatok vontatására. Ezek a mozdonyok a normál üzemelés során beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, és hosszú időn keresztül szolgálták az SNCF flottáját. Bár a modernizáció és az új generációs mozdonyok megjelenése a BB 16500 sorozat háttérbe szorulását eredményezte, sok egység még hosszú évekig szolgált, mielőtt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a BB 16500 sorozat nagy része már nincs forgalomban, néhány példány megőrzésre került különböző francia múzeumokban és vasúti társaságoknál. Ezeket az egységeket gyakran használják nosztalgiavonatok vontatására, amely lehetőséget ad a közönség számára, hogy megismerjék ezen ikonikus mozdonyok történetét és jelentőségét a francia vasúti közlekedés fejlődésében.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SNCF Class BB 16500 mozdonyok közismert szereplői voltak a francia vasúti közlekedés világának. Számos modellvasút-gyártó kínálatában is megtalálhatóak, és sok vasútmodell-rajongó kollekciójának kedvelt darabjai. Az évek során több becenevet is kaptak a rajongók és vasutasok körében, akik előszeretettel emlegették a típust a jellegzetes formája és hangja miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1958–1978
Példányszám 294
Maximális sebesség 140 km/h
Teljesítmény 2,940 kW

Hivatkozások

További információ az SNCF Class BB 16500 mozdonyról