Történeti háttér és gyártás
Az MLW RSC-24 dízelmozdonyt a kanadai Montreal Locomotive Works (MLW) gyártotta 1959-ben. A mozdonyt kifejezetten a kanadai állami vasúttársaság, a Canadian National Railway (CNR) számára fejlesztették ki. Az RSC-24 típus összesen két példányban készült. A mozdony egyedi szerepet töltött be a CNR hálózatában, különösen a kevésbé teherbíró vonalakon való használatra tervezték.
Technikai jellemzők
Az MLW RSC-24 dízelmozdony, amely a dízelhajtású mozdonyok kategóriájába tartozik, egy 12 hengeres Alco 251B motorral volt felszerelve, amely 1,400 lóerős teljesítményt biztosított. A mozdony hat tengelyes, A1A-A1A tengelyelrendezésű volt, amely különösen alkalmassá tette a könnyebb síneken való közlekedésre. A maximális sebessége körülbelül 60 mérföld/óra volt. Az RSC-24 méretei közül a hossza meghaladta a 17 métert, így viszonylag kompakt kialakítású mozdonyról van szó. A mozdonyt széles körben alkalmazták kevésbé terhelt vonalakon, ahol az alacsonyabb tengelyterhelés előnyt jelentett.
Szolgálati történelem
Az MLW RSC-24 mozdonyok főként Kanadában, a Canadian National Railway (CNR) szolgálatában álltak. Elsősorban olyan teher- és személyvonatok vontatására használták, amelyek gyengébb infrastruktúrával rendelkező vonalakon közlekedtek. Az RSC-24-ek különösen a kevésbé forgalmas, vidéki pályákon bizonyultak hasznosnak. Bár viszonylag rövid életpályájuk volt, hiszen a ’70-es években kivonták őket a forgalomból, emlékezetes maradt a kanadai vasúttörténelemben.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nincs információ arról, hogy az MLW RSC-24 mozdonyok bármelyik példánya megőrzésre került volna múzeumi vagy nosztalgiavonatos célokra. A két legyártott példány sorsa ismeretlenné vált a kivonásukat követően, így ma már valószínűleg nem léteznek működőképes formában.
Érdekességek és kulturális hatás
Az MLW RSC-24 mozdonyok nem váltak széles körben ismertté a vasúti rajongók körében, és sajnos modellvasúti másolataik sem készültek. Azonban a kanadai vasúttörténelem egy érdekes epizódját képviselik, mivel különleges kialakításuk és korlátozott példányszámuk miatt egyedi helyet foglalnak el a dízelmozdonyok palettáján.
Műszaki adatlap
| Járműtípus | Dízelmozdony |
| Meghajtás | Dízel |
| Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
| Gyártó | Montreal Locomotive Works (MLW) |
| Gyártási év | 1959 |
| Teljesítmény | 1,400 lóerő |
| Tengelyelrendezés | A1A-A1A |
| Maximális sebesség | 60 mérföld/óra |
| Hossz | 17 méter |








