Történeti háttér és gyártás
A New South Wales 49 osztályú mozdonyokat az ausztrál vasutak megrendelése alapján fejlesztették ki. A gyártás 1960-ban kezdődött, az ország vasúthálózatának korszerűsítése céljából. Az említett dízelmozdonyok az ausztrál vasúti szektor modernizációs törekvéseinek fontos részét képezték, mivel a gőzmozdonyokat egyre inkább felváltották a dízel- és elektromos mozdonyok. A 49 osztályú mozdonyokat az angol tulajdonú Clyde Engineering gyártotta, ami a Goodwin Corporation leányvállalata volt Granville-ben, Új-Dél-Walesben. Összesen 18 darab mozdonyt készítettek el, melyeket a New South Wales Government Railways számára gyártottak.
Technikai jellemzők
A New South Wales 49 osztályú mozdonyok dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkeztek. Ezek a mozdonyok úgy voltak tervezve, hogy megfeleljenek a regionális és hosszabb távú szállítási igényeknek. A 49 osztályú mozdonyok teljesítménye elérte a 760 kW-ot, maximális sebességük pedig 100 km/h volt. A járművek B-B tengelyelrendezéssel készültek, ami azt jelenti, hogy mindegyik forgóváz két-két hajtott tengellyel rendelkezett. A mozdonyok hosszúsága körülbelül 14,1 méter, magassága pedig 4,26 méter volt. Az ilyen technikai felszereltség biztosította, hogy a járművek a kisebb és közepes terhelésű vonalak igényeinek is megfeleljenek.
Szolgálati történelem
A 49 osztályú mozdonyokat elsősorban Új-Dél-Walesben, Ausztráliában használták. A mozdonyokat változatos tevékenységekhez alkalmazták, mint például teherszállítás és regionális személyszállítás. Az évek során ezek a dízelmozdonyok bizonyították megbízhatóságukat és hatékonyságukat, azonban a technológiai fejlődés és az ágazat modernizációja végül a szolgálatból való kivonásukat eredményezte. Az utolsó ilyen mozdonyt az 1990-es években vonták ki a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány 49 osztályú mozdony megmaradt a forgalomból való kivonás után, és múzeumokban, illetve vasúti bemutatók keretében tekinthetők meg. Ezek a megőrzött példányok fontos részei az ausztrál vasúttörténet megismerésének, és gyakran nosztalgia-vonatok élményét nyújtják a látogatóknak.
Érdekességek és kulturális hatás
A 49 osztályú mozdonyok az ausztrál vasút egyik ikonikus elemeivé váltak. Az ilyen típusú mozdonyok modellezése népszerű hobbi lett, és számos modellező cég kínálatában megtalálhatók. A mozdonyok emellett gyakori szereplői a vasúti kiállításoknak és eseményeknek is.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1960 |
Teljesítmény | 760 kW |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Tengelyelrendezés | B-B |
Hossz | 14,1 méter |
Magasság | 4,26 méter |