Történeti háttér és gyártás
A CIÉ 121 Class dízelmozdonyokat az Irish Transport System (CIÉ) számára készítették, hogy helyettesítsék a régebbi gőzmozdonyokat. Az 1961-es év volt a gyártás kezdete, és a General Motors Electro-Motive Division (GM-EMD) amerikai vállalat volt a gyártója. Az új mozdonyok célja az volt, hogy hatékonyabb és megbízhatóbb közlekedést biztosítsanak Írországban.
Összesen 15 példány készült ebből a típusból, melyeket kifejezetten az írországi vasúthálózat igényeinek megfelelően terveztek.
Technikai jellemzők
A CIÉ 121 Class mozdonyok dízel hajtásúak voltak, amely modern és megbízható megoldást kínált az akkori közlekedési kihívásokra. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 121 km/h volt, ami jelentős sebességnövekedést jelentett a korábbi gőzmozdonyokhoz képest.
- Tengelyelrendezés: Co-Co
- Teljesítmény: 1320 lóerő
- Üzemanyag-tartály kapacitása: kb. 3785 liter
Szolgálati történelem
A CIÉ 121 Class mozdonyok Írország szerte használták személy- és tehervonatok vontatására. A szolgálat ideje alatt megbízhatónak bizonyultak és fontos szerepet játszottak az ír vasúti közlekedés modernizálásában. A mozdonyokat 1980-as évektől kezdve fokozatosan vonták ki a forgalomból, mivel újabb és modernebb típusok léptek a piacra.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy bármelyik CIÉ 121 Class mozdony múzeumban vagy megőrzött állapotban lenne. Azonban ezek a mozdonyok fontos részei voltak az ír vasúttörténelemnek, és a vasúti rajongók körében még mindig nagy becsben tartják őket.
Érdekességek és kulturális hatás
A CIÉ 121 Class mozdonyok a vasúti modellezők körében is népszerűek voltak. Az ír vasúti történet jelentős alakjaként sok rajongó készített modellvasút változatokat, melyek különféle méretarányban elérhetőek voltak. Becenevük „Bó-bó” volt a tengelyelrendezésük miatt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |