Történeti háttér és gyártás
A DR 18 201 egy különleges gőzmozdony, amelyet 1961-ben építettek a Deutsche Reichsbahn számára az NDK-ban. Ennek a mozdonytípusnak a megalkotása a vasúti technológia fejlesztésének következménye volt, mivel az 1960-as évek közepére a vasúti közlekedésben a sebesség és a hatékonyság kiemelt szerepet kapott. A DR 18 201 célja az volt, hogy a német vasúti szolgáltatásokat modernizálja, és demonstrálja a gőzmeghajtású mozdonyokban rejlő lehetőségeket.
Technikai jellemzők
A DR 18 201 eredetileg gőzturbinás meghajtással készült, amely különlegességének egyike volt. A mozdony a világ leggyorsabb működő gőzmozdonyaként vált ismertté, mivel képes volt elérni a 180 km/h sebességet. A mozdony tengelyelrendezése a 4-6-2 ‘Pacific’ kialakítást követte, amely a sebesség és stabilitás optimális kombinációját biztosította. A DR 18 201 teljes hossza körülbelül 24 méter volt, míg a magassága elérte a 4,3 métert.
Szolgálati történelem
A DR 18 201 elsősorban Németországban üzemelt, a Deutsche Reichsbahn flottájának részeként. A mozdony szolgálatát személyszállítási feladatokkal kezdte, ahol különösen a nagysebességű próbafutások során szerzett hírnevet. Idővel a DR 18 201 több korszerűsítésen ment keresztül, hogy megfeleljen a korabeli követelményeknek. Az aktív szolgálatból fokozatosan kivonták, ahogy a dízel- és villamos mozdonyok térhódítása megkezdődött.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A DR 18 201 ma múzeumi darabként megtekinthető Németországban. A mozdony fenntartása és bemutatása lehetőséget nyújt a látogatók számára, hogy megismerjék a gőzmozdonyok korának technológiai csodáit. Emellett nosztalgiavonatokhoz is használják, így a DR 18 201 a vasúti rajongók számára különleges élményt nyújt.
Érdekességek és kulturális hatás
- A DR 18 201 a világ leggyorsabb működő gőzmozdonya, elérve a 180 km/h sebességet.
- Számos vasúti modellgyártó cég készítette el kicsinyített mását, így a rajongók otthonaikban is élvezhetik a mozdony szépségét.
- A mozdonyt több dokumentumfilm és vasúti kiadvány is bemutatta, így széles körben ismertté vált a vasúti történelem iránt érdeklődők körében.
Műszaki adatlap
| Járműtípus | Gőzmozdony |
| Meghajtás | Gőz |
| Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
| Maximális sebesség | 180 km/h |
| Tengelyelrendezés | 4-6-2 ‘Pacific’ |
| Hossz | 24 méter |
| Magasság | 4.3 méter |








