Történeti háttér és gyártás
Az Indian Railways számára kifejlesztett WCM-5 elektromos mozdony az 1960-as évek elején született meg, kifejezetten India növekvő vasúti igényeinek kielégítése céljából. A mozdonyokat 1961-ben gyártották, és a Chittaranjan Locomotive Works (CLW) készítette el őket Indiában. Ez a típus az indiai vasutak villamosítását célzó projekt részeként készült, hogy fokozza a hatékonyságot és csökkentse a függést a hagyományos gőzmozdonyoktól. Összesen 21 darabot gyártottak ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A WCM-5 egy elektromechanikus meghajtású mozdony, amely 1500 V DC áramrendszerrel működik. A mozdony maximális teljesítménye 3700 lóerő, ami segítette elővárosi és regionális személyszállítási feladatokban. Tengelyelrendezése Co-Co, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán három hajtott tengely található. A maximális sebessége 120 km/h.
- Hajtásrendszer: Elektromos
- Méretek: Hossz: 18,3 méter
- Fékrendszer: Sűrített levegős fékrendszer
- Vezérlés: Kézi vezérlés elektromos segédletekkel
Szolgálati történelem
A WCM-5 mozdonyok Indiában, elsősorban a közép-nyugati vonalakon szolgáltak, ahol elővárosi és regionális vonatok vontatására használták őket. Az indiai vasúthálózat villamosítása során ezek a mozdonyok fontos szerepet játszottak a hatékonyság növelésében. A mozdonyokat az 1990-es évek közepén kezdtek fokozatosan kivonni a forgalomból, helyüket modernebb típusok vették át.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A WCM-5 mozdonyok közül néhány megmaradt példánya megtalálható különböző indiai vasúti múzeumokban, ahol kiállítási tárgyként szolgálnak a vasúttörténet iránt érdeklődők számára. Az egyik ilyen példány a National Rail Museum, Delhi gyűjteményében található.
Érdekességek és kulturális hatás
A WCM-5 mozdonyok az évek során számos indiai vasúti rajongó körében népszerűvé váltak. Bár nem fordulnak elő filmekben vagy könyvekben olyan gyakran, mint egyes más típusok, jelentőségteljes helyet foglalnak el az indiai vasúttörténetben azáltal, hogy részesei voltak a modernizációs folyamatnak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1961 |
Teljesítmény | 3700 lóerő |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Vasúttársaság | Indian Railways |
Hivatkozások
Indian locomotive class WCM-5 (Wikipedia)
Képek
Források: Wikipédia, Google