JNR Class ED73 elektromos mozdony

A JNR Class ED73 elektromos mozdony a japán vasúti történelem egyik jellegzetes darabja, amely az 1960-as évek közepétől kezdve kiemelkedő szerepet játszott az ország villamosított vasútvonalainak fejlesztésében.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class ED73 egy japán elektromos mozdony, amelyet a Japán Nemzeti Vasút (JNR) számára fejlesztettek ki. Első példányait 1962-ben gyártották, és azokat kifejezetten a Kyushu régióban található vasútvonalak villamosított szakaszaira szánták. A fejlesztés célja az volt, hogy hatékony, megbízható és erős elektromos mozdonnyal váltsák fel a korábbi típusokat, optimalizálva a teher- és személyszállítást. A gyártásért a Hitachi és a Toshiba voltak felelősek, amelyek Japán két jelentős ipari vállalata.

Technikai jellemzők

A JNR Class ED73 egy elektromos mozdony, amelyet kifejezetten az elektromos áramellátással rendelkező vasútvonalakhoz terveztek. Négy hajtott tengellyel rendelkezik, amelyeket egyenáramú motorok működtetnek. Teljesítménye 1 900 kW, amihez az 1 500 V egyenfeszültségű tápegység biztosítja az energiát. Maximális sebessége elérheti a 100 km/h-t. A mozdony hossza körülbelül 16 méter, a magassága pedig 4 méter. Modern villamos kerekekkel és hatékony fékrendszerrel szerelték fel a biztonság és a teljesítmény optimalizálása érdekében.

Szolgálati történelem

A JNR Class ED73 mozdonyokat főként a Kyushu szigetén található vasútvonalakon használták. Ezek a mozdonyok fontos szerepet játszottak a régió közlekedési infrastruktúrájának fejlesztésében, különösen a teher- és személyszállítás terén. Az ED73 sorozat megbízhatóságáról és teljesítményéről vált ismertté, ami hozzájárult a JNR sikeréhez a villamosított vonalak üzemeltetésében. Az idő múlásával azonban a technológiai fejlődés új típusok megjelenéséhez vezetett, így az ED73 fokozatosan kivonásra került a szolgálatból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs információ arról, hogy a JNR Class ED73 mozdonyokból bármely példányt megőriztek volna, vagy múzeumban szerepelne. Miután kivonták őket a szolgálatból, a legtöbb ilyen mozdonyt valószínűleg leselejtezték vagy újrahasznosították.

Érdekességek és kulturális hatás

A JNR Class ED73 mozdony nem vált különösen népszerűvé a modellvasút-rajongók körében, vélhetően a viszonylag kevés dokumentáció és a mozdony rövidebb szolgálati története miatt. Nincs információ arról, hogy ez a mozdony megjelent volna filmekben vagy más kulturális médiában.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1 900 kW
Maximális sebesség 100 km/h
Hossz 16 m
Magasság 4 m
Tengelyelrendezés 4 hajtott tengely
Feszültség 1 500 V DC

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google