VR Class Dr13 dízelmozdony

A VR Class Dr13 dízelmozdony a finn vasút történetének jelentős szereplője, modernizációt és megbízhatóságot hozva a pályákra a 1960-as és 1980-as évek között.

Történeti háttér és gyártás

A VR Class Dr13 egy finn dízelmozdony, amelyet az 1960-as évek elején, 1962-ben kezdtek el gyártani. Az 1950-es évek végén a Finn Államvasutak (VR) felismerte a dízelmozdonyok jelentőségét, különösen a Finnországban jellemző hidegebb éghajlat miatt, amely kihívást jelentett a gőzmozdonyok számára. Az új típusú mozdonyt a francia Alsthom cég gyártotta. A Dr13 sorozat megvásárlásának célja az volt, hogy hatékonyabbá és megbízhatóbbá tegye a finn vasúti rendszert, különösen az olyan helyeken, ahol az elektromos hálózat kiépítése nem volt gazdaságos.

Technikai jellemzők

A VR Class Dr13 egy dízel-elektromos rendszerrel működő mozdony, amely a dízelmotor által generált energiát elektromos hajtásra használja. Ez a megoldás lehetővé tette a mozdony számára, hogy megbízható teljesítményt nyújtson a különböző időjárási körülmények között.

Teljesítmény: A mozdonyok körülbelül 1,545 kW teljesítményre képesek.
Tengelyelrendezés: B’B’
Maximális sebesség: A Dr13 típus maximális sebessége körülbelül 140 km/h.
Méretek: A mozdony hossza körülbelül 15 méter.
Futómű: A Dr13 típusú mozdony két forgóvázú, mindkettő két tengelyes (B’B’) elrendezéssel.
Fékrendszer: Légfékekkel van felszerelve a biztonságos megállás érdekében.

Szolgálati történelem

A VR Class Dr13 mozdonyokat elsősorban Finnország déli részein használták, ahol az elektromos hálózatok nem voltak elérhetők. A mozdonyok mind személy-, mind teherszállítási célokra szolgáltak. A Dr13 megbízhatóságának és teljesítményének köszönhetően hosszú időn keresztül voltak használatban, mígnem a 2000-es évek elején fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Dr13 mozdonyok közül néhány még megőrzésre került. Ezeket a példányokat gyakran vasúti múzeumokban állítják ki, ahol a látogatók közelebbről megismerkedhetnek a dízelmozdonyok történetével és technológiájával.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a Dr13 mozdonyok nem lettek a vasúti modellezés ikonikus példányai, mégis népszerűek voltak azok körében, akik a finn vasúttörténet iránt érdeklődtek. Nekik köszönhetően a mozdonyra érdekességként és technikai különlegességként tekintenek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1,545 kW
Tengelyelrendezés B’B’
Maximális sebesség 140 km/h
Hossz Körülbelül 15 méter
Fékrendszer Légfék

Hivatkozások

VR Class Dr13 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google