Történeti háttér és gyártás
Az ÖBB Class 1042 egy korszerű elektromos mozdony, amelyet az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) számára fejlesztettek ki. Az első példányokat 1963-ban gyártották az osztrák Ganz-MAVAG gyárában. A típus kifejlesztésének célja a vasúti szállítás modernizálása és hatékonyabbá tétele volt, különösen a hegyvidéki területeken.
- Gyártó: Ganz-MAVAG
- Gyártás kezdete: 1963
- Megrendelő: Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB)
- Példányszám: Több mint 200 darab
Technikai jellemzők
Az ÖBB Class 1042 a korszak egyik legmodernebb elektromos mozdonya volt. Az alábbiakban bemutatjuk a legfontosabb technikai jellemzőit:
- Hajtásrendszer: Elektromos
- Teljesítmény: 4,400 kW
- Maximális sebesség: 130 km/h
- Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
- Hossz: 16,57 méter
- Magasság: 4,57 méter
Szolgálati történelem
Az ÖBB Class 1042-es mozdonyokat elsősorban Ausztriában használták, ahol mind személy-, mind áruszállításra alkalmazták őket. A mozdonyokat később modernizálták, hogy megfeleljenek a változó vasúti igényeknek. A típust fokozatosan vonták ki a forgalomból a 2000-es évek elején, azonban néhány példány még nosztalgia célokra is szolgál.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az ÖBB Class 1042-es mozdonyokból több is megőrzésre került különböző osztrák múzeumokban. Ezek közül néhány működőképes állapotban van, és részt vesznek nosztalgiavonatok üzemeltetésében is.
Érdekességek és kulturális hatás
- Az ÖBB Class 1042-es mozdonyok jelentős szerepet játszottak Ausztria vasúti közlekedésében, és a vasútbarátok körében is népszerűek.
- Több modellező cég gyártotta a mozdony méretarányos modelljeit, amelyek népszerűek a modellvasút-rajongók között.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 4,400 kW |
Maximális sebesség | 130 km/h |
Tengelyelrendezés | Bo’Bo’ |
Hossz | 16,57 méter |
Magasság | 4,57 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/ÖBB_Class_1042
Képek
Források: Wikipédia, Google