Indian locomotive class YAM-1 elektromos mozdony

Az Indian locomotive class YAM-1 elektromos mozdony a múlt század indiai vasúti technológiai fejlődésének jelképe, ami jelentős mértékben hozzájárult a hatékonyság és a fenntarthatóság növeléséhez az ország vasúthálózatában.

Történeti háttér és gyártás

Az Indian locomotive class YAM-1 az indiai vasúti rendszer egyik első elektromos mozdonya, amelyet 1964-ben készítettek. Az akkori Indiai Vasúti hatóság igényeire kezdték el a fejlesztését, hogy a növekvő közlekedési igényeket hatékonyabban szolgálhassák ki. A mozdonyokat a Chittaranjan Locomotive Works gyártotta, amely India egyik legnagyobb vasúti járműgyártó üzeme.

A YAM-1 sorozat a gyártás idején új technológiát hozott az országba, és az elektromos mozdonyok fejlődésének kezdetét jelentette Indiában. Ebből a sorozatból mindössze 10 darab készült, ami akkoriban elegendő volt a kísérleti és gyártási kapacitások tesztelésére.

Technikai jellemzők

A YAM-1 osztályú mozdony egy elektromos hajtású rendszerrel van ellátva. A mozdonyok 25 kV váltakozó áramot használtak felsővezetékes rendszerrel történő áramellátásra. Az ilyen típusú megoldás akkoriban modernnek számított, és lehetővé tette a nagyobb sebesség és hatékonyság elérését a vonalon.

A mozdony maximális teljesítménye 2870 lóerő, amely elegendő volt a nagyobb tömegű vonatok mozgatására is. A maximális sebesség 100 km/h körül mozgott, ami az akkori Indiai Vasúti rendszer igényeihez jól illeszkedett.

  • Hajtásrendszer: Elektromos
  • Maximális sebesség: 100 km/h
  • Teljesítmény: 2870 lóerő
  • Energiaforrás: 25 kV váltakozó áram

Szolgálati történelem

A YAM-1 sorozatú mozdonyokat elsősorban a fővonalakon használták, ahol jelentős utasforgalom zajlott. A mozdonyokat az Indiai Állami Vasút használta, és fontos szerepet játszottak az elektromos közlekedés kezdeti szakaszában az országban. A szolgálat közben szerzett tapasztalatok hozzájárultak az indiai elektromos mozdonyok további fejlesztéséhez.

Bár a YAM-1 sorozat sikeres volt a maga idejében, az újabb technológiák bevezetése miatt végül kivonták őket a forgalomból. Pontos kivonási dátumról nincsenek hiteles adatok, de a mozdonyokat fokozatosan váltották le fejlettebb típusok.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi információk szerint a YAM-1 osztályú mozdonyok közül egy sem maradt meg működőképes állapotban vagy kiállítási céllal. Ennek következtében nem találhatók meg múzeumokban sem, és az utókor számára kizárólag dokumentációk és fényképek őrzik meg emléküket.

Érdekességek és kulturális hatás

A YAM-1 mozdonyok az indiai vasúttörténet fontos elemei, annak ellenére, hogy nem terjedtek el széles körben. Az Indiai Vasút fejlődéstörténetében a kezdeti elektromos mozdonyok közé tartoznak, és a technológiai fejlődés előmozdítói voltak az országban. Ezen mozdonyokat gyakran emlegetik a vasúti technológia korai, de fontos kísérleteinek részeként.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_locomotive_class_YAM-1

Képek

Források: Wikipédia, Google