JNR Class EF64 elektromos mozdony

A JNR Class EF64 elektromos mozdony a japán vasúti hálózat megbízható munkagépe, melyet hegyvidéki területek leküzdésére terveztek, kiemelkedő teljesítményével és sokoldalúságával.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class EF64 elektromos mozdonyt a Japán Nemzeti Vasút (JNR) részére fejlesztették ki, hogy kielégítsék az emelkedő forgalmi igényeket, különösen a hegyláncokkal tarkított területeken. A gyártási folyamat 1964-ben kezdődött, amikor a Japán gazdasági fellendülése új kihívásokat hozott a vasúti közlekedés terén. A mozdonyt a Toshiba, a Kawasaki és a Hitachi cégek gyártották, és összesen 105 darab készült belőle.

Technikai jellemzők

A JNR Class EF64 egy elektromos mozdony, amelyet kifejezetten nagy teljesítményre terveztek, hogy megbirkózzon a meredek lejtőkkel. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy három ikertengelyes forgóváz található rajta, mindegyik 2-2 hajtott tengellyel. Maximális sebessége körülbelül 100 km/h, és teljesítménye 2,55 MW. Méreteit tekintve a mozdony hossza körülbelül 18,5 méter.

Szolgálati történelem

E mozdonyok elsősorban a Chūō Main Line vonalán szolgáltak Japánban, ahol rendszeresen vontattak személy- és tehervonatokat egyaránt. Az EF64 mozdonyokat különösen megbízható munkagépeknek tartották, és a pályán mutatott teljesítményük kiemelkedő volt. Több felújításon is átestek működésük során, hogy az új igényeknek megfeleljenek, és hosszabb ideig vonalban maradhassanak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A JNR Class EF64 mozdonyok közül néhány megmaradt és jelenleg múzeumokban tekinthető meg Japánban. Ezek a megőrzött példányok jelentős szerepet játszanak a vasúttörténet megismertetésében a nagyközönséggel. Az ilyen mozdonyok gyakran nosztalgiautakat is szolgálnak, emellett vasúti fesztiválokon is bemutatásra kerülnek.

Érdekességek és kulturális hatás

A JNR Class EF64 mozdonyok a japán vasúti kultúrában jelentős szerepet töltenek be. Modellezők körében is népszerűek, és különféle méretarányos modellek készültek belőlük. A mozdonyt a japán vonatszimulátorok és modellező játékok gyakran alkalmazzák, így tovább él a köztudatban. A rajongói közösségek, fórumok és találkozók is gyakran foglalkoznak ezzel a típussal.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1964
Tengelyelrendezés Bo-Bo-Bo
Maximális sebesség 100 km/h
Teljesítmény 2,55 MW
Hossz 18,5 méter

Hivatkozások

Részletes információk a JNR Class EF64 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google