Történeti háttér és gyártás
A svájci SBB Re 420 elektromos mozdony, korábban Re 4/4 II néven ismert, a svájci szövetségi vasutak (Schweizerische Bundesbahnen, SBB) igényeinek kiszolgálására készült. Az első példányait 1964-ben gyártották, a mozdonyok fejlesztésére azért került sor, mert szükség volt egy korszerű és megbízható elektromos mozdonyra, amely képes mind személy-, mind teherszállításra. Az SBB Re 420-at a svájci SLM és a BBC gyártó cégek készítették. Az összesen 276 darab legyártott mozdony a maga idejében nagy kihívást jelentett a vasúti közlekedés fejlesztésében.
Technikai jellemzők
Az SBB Re 420 egy villamos meghajtású mozdony, amely 5000 kW teljesítményű. A tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán két-két hajtott tengely található. Maximális sebessége eléri a 140 km/h-t. A mozdony hossza 15,41 méter, ami lehetővé teszi a különböző vasúti vonalakon való könnyed közlekedést. A fékrendszerét pneumatikus fékekkel és elektromos ellenállásos fékekkel látták el, ami biztosítja a hatékony fékezést a svájci magaslatokon is. Kialakításában a klimatizációs rendszer és automata ajtók hiánya figyelhető meg, mivel ezek inkább a komfortot szolgáló vonatokra jellemzőek.
Szolgálati történelem
A SBB Re 420 mozdonyok főként Svájcban álltak szolgálatban és számos vonalon alkalmazták őket, beleértve mind az elővárosi, mind a gyorsvonat szolgálatokat. Kiemelkedő teljesítményük és megbízhatóságuk miatt hosszú ideig a svájci vasúti flotta alapját képezték. Az évek során számos modernizáción estek át, hogy megfeleljenek az újabb technikai követelményeknek. A mai napig számos darab aktív szolgálatban van, míg néhányat már kivontak a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár konkrét múzeumi példányokról kevés információ áll rendelkezésre, az SBB Re 420 típusú mozdonyok közül néhányat nosztalgia- és múzeumi vonatokban is használnak, különösen Svájcban. Ezek a mozdonyok még ma is nagy népszerűségnek örvendenek a vasútbarátok körében.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SBB Re 420 mozdonyok a svájci vasúti kultúra ikonikus darabjai, számos modellvasúti gyártó készíti méretarányos modelljeit, beleértve a H0 és N méretarányokat. Becenevük, a „Re 4/4 II”, a mozdonyos életkedvelők körében is jól ismert. Bár a filmek és könyvek világában kevésbé szerepelnek, a szakértők és rajongók körében a svájci mérnöki precizitás és megbízhatóság szimbólumaiként tartják számon őket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1964 |
Teljesítmény | 5000 kW |
Maximális sebesség | 140 km/h |
Hosszúság | 15,41 méter |
Tengelyelrendezés | Bo’Bo’ |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_420
Képek
Források: Wikipédia, Google