Történeti háttér és gyártás
A WAG-2 az Indiai Vasutak számára 1964-ben kifejlesztett elektromos mozdony, amely a korabeli indiai vasúti közlekedés igényeit igyekezett kielégíteni. Az elektromos mozdonyok iránti növekvő kereslet váltotta ki a szükségességét, hogy hatékonyabb, környezetkímélőbb és gazdaságosabb megoldások jöjjenek létre a vasúti szállítmányozásban. A WAG-2 mozdonyokat a svájci gyártó, az Oerlikon készítette, és az indiai vasúti közlekedés elektromosításának korai szakaszában játszottak kulcsszerepet. A gyártás 1964-ben kezdődött, és összesen 38 darab készült belőle az Indiai Vasutak számára.
Technikai jellemzők
A WAG-2 elektromos mozdony jellemzői közé tartozik a villamos meghajtás, amelyet a svájci technológia biztosított. Az elektromos árammal működő mozdony korszerű megoldást jelentett a dízel és gőzmozdonyokkal szemben. A WAG-2 mozdony maximális sebessége 80 km/h volt, ami a korabeli igényekhez mérten megfelelőnek számított. A mozdony tengelyelrendezése Co-Co típusú, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán három hajtott tengely található. A mozdony teljesítménye 2940 kW (körülbelül 3940 lóerő), ami lehetővé tette a nehéz teherszállítási feladatok ellátását.
- Tengelyelrendezés: Co-Co
- Teljesítmény: 2940 kW
- Maximális sebesség: 80 km/h
Szolgálati történelem
A WAG-2 mozdonyok főként India területén, az Indiai Vasutak hálózatán működtek. Ezek a mozdonyok elsősorban teherforgalmat bonyolítottak le, mivel erős teljesítményük miatt alkalmasak voltak nehéz rakományok szállítására. Az elektromosítás folyamatos fejlődése és az új, modernebb mozdonyok megjelenése miatt a WAG-2 mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból. Bár pontos dátumot nem találni, valószínűsíthető, hogy a 1980-as évek során kezdődött meg kivonásuk a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy bármelyik WAG-2 mozdony megmaradt volna múzeumi kiállítási tárgyként vagy nosztalgia vonatként. Az idő előrehaladtával és az új technológiák megjelenésével sok ilyen típusú járművet selejteztek vagy átalakítottak.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a WAG-2 mozdonyok nem váltak széles körben ismertté a nagyközönség számára, vasúti rajongók körében érdeklődés övezi őket, mint az indiai vasúti elektromosítás korai példáit. Modellvasúti változatok nincsenek széles körben elterjedve, azonban a mozdonyok egyszerű és robusztus kialakítása számos vasútmániás számára inspirációt jelenthetett.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Hivatkozások
Indian locomotive class WAG-2 – Wikipédia
Képek
Források: Wikipédia, Google