ALCO Century 630 dízelmozdony

Az ALCO Century 630 dízelmozdony a hatvanas évek innovációjának jelképe, amely erőteljes teljesítményével és robusztus megjelenésével vívta ki a vasútbarátok elismerését.

Történeti háttér és gyártás

Az ALCO Century 630 egy dízel-elektromos mozdony, amelyet az American Locomotive Company (ALCO) gyártott 1965 és 1967 között. A mozdony a Century sorozat része volt, amelyet az ALCO azért fejlesztett ki, hogy versenyezzen a rivális gyártók, például az EMD és a General Electric hasonló modelljeivel. Az ALCO célja az volt, hogy egy erőteljes, megbízható és sokoldalú mozdonyt hozzon létre, amely képes nagy teljesítményt nyújtani mind személy-, mind tehervonatokkal.

A gyártás összesen 133 példányra terjedt ki, amelyeket különböző vasúttársaságok rendeltek meg az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban. Az ALCO Schenectadyben, New York államban található üzemében készült el a mozdonyok zöme.

Technikai jellemzők

A Century 630 dízelmozdony egy hatalmas, hatékony és robusztus szerkezet volt. Az erőforrása egy ALCO 251C típusú, 16 hengeres dízelmotor volt, amely 3000 lóerő teljesítményt tudott leadni. A mozdony Co’Co’ tengelyelrendezéssel készült, ami azt jelenti, hogy hat tengelye közül mindegyik hajtott volt, ezzel biztosítva a megfelelő vonóerőt nehéz tehervonatok esetében is.

A dízelmozdony maximális sebessége körülbelül 113 km/h volt. A méretek tekintetében a mozdony hossza 20,7 méter, magassága pedig körülbelül 4,6 méter volt. A vezérlés és a futómű kialakítása lehetővé tette, hogy a mozdony kiváló teljesítményt nyújtson különböző típusú vonalak és terhek esetén is.

Szolgálati történelem

A Century 630 főként az Egyesült Államokban és Kanadában volt forgalomban. Számos vasúttársaság, köztük a Norfolk and Western, a Louisville and Nashville, valamint a Canadian Pacific vásárolt belőle. Elsősorban tehervonatok vontatására használták, de előfordult, hogy személyszállító vonatok élén is közlekedett.

A mozdonyok tartós használatban álltak egészen a 1980-as évekig, amikor is fokozatosan kivonták őket a szolgálatból a modern és hatékonyabb alternatívák megjelenése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Ma már kevés ALCO Century 630 maradt fenn eredeti állapotában. Néhány példányt azonban megőriztek múzeumok és vasútbarát szervezetek, hogy bemutassák ezt a jelentős ipari korszakot. A megőrzött példányok közül néhány kiállításra került az Egyesült Államok vasúti múzeumaiban, ahol történelmi jelentőségük kihangsúlyozásra kerül.

Érdekességek és kulturális hatás

A Century 630 megjelenésekor nagy hatást gyakorolt a vasúti iparra. Erőteljes motorja és innovatív technikai megoldásai miatt kedvelték a mozdonyvezetők és a vasúttársaságok egyaránt. Noha a modellező kultúrában nem volt annyira népszerű, mint néhány más típus, a vasútmodellezés iránt érdeklődők körében mégis ismert volt.

Becenevekkel és köznyelvi elnevezésekkel is rendelkezett, ilyen például az „ALCO Beast”, utalva a mozdony hatalmas erejére és impozáns megjelenésére.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 3000 lóerő
Tengelyelrendezés Co’Co’
Maximális sebesség 113 km/h
Hossz 20,7 méter
Magasság 4,6 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/ALCO_Century_630

Képek

Források: Wikipédia, Google