Történeti háttér és gyártás
Az ALCO Century 630 egy dízel-elektromos mozdony, amelyet az American Locomotive Company (ALCO) gyártott 1965 és 1967 között. A mozdony a Century sorozat része volt, amelyet az ALCO azért fejlesztett ki, hogy versenyezzen a rivális gyártók, például az EMD és a General Electric hasonló modelljeivel. Az ALCO célja az volt, hogy egy erőteljes, megbízható és sokoldalú mozdonyt hozzon létre, amely képes nagy teljesítményt nyújtani mind személy-, mind tehervonatokkal.
A gyártás összesen 133 példányra terjedt ki, amelyeket különböző vasúttársaságok rendeltek meg az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban. Az ALCO Schenectadyben, New York államban található üzemében készült el a mozdonyok zöme.
Technikai jellemzők
A Century 630 dízelmozdony egy hatalmas, hatékony és robusztus szerkezet volt. Az erőforrása egy ALCO 251C típusú, 16 hengeres dízelmotor volt, amely 3000 lóerő teljesítményt tudott leadni. A mozdony Co’Co’ tengelyelrendezéssel készült, ami azt jelenti, hogy hat tengelye közül mindegyik hajtott volt, ezzel biztosítva a megfelelő vonóerőt nehéz tehervonatok esetében is.
A dízelmozdony maximális sebessége körülbelül 113 km/h volt. A méretek tekintetében a mozdony hossza 20,7 méter, magassága pedig körülbelül 4,6 méter volt. A vezérlés és a futómű kialakítása lehetővé tette, hogy a mozdony kiváló teljesítményt nyújtson különböző típusú vonalak és terhek esetén is.
Szolgálati történelem
A Century 630 főként az Egyesült Államokban és Kanadában volt forgalomban. Számos vasúttársaság, köztük a Norfolk and Western, a Louisville and Nashville, valamint a Canadian Pacific vásárolt belőle. Elsősorban tehervonatok vontatására használták, de előfordult, hogy személyszállító vonatok élén is közlekedett.
A mozdonyok tartós használatban álltak egészen a 1980-as évekig, amikor is fokozatosan kivonták őket a szolgálatból a modern és hatékonyabb alternatívák megjelenése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Ma már kevés ALCO Century 630 maradt fenn eredeti állapotában. Néhány példányt azonban megőriztek múzeumok és vasútbarát szervezetek, hogy bemutassák ezt a jelentős ipari korszakot. A megőrzött példányok közül néhány kiállításra került az Egyesült Államok vasúti múzeumaiban, ahol történelmi jelentőségük kihangsúlyozásra kerül.
Érdekességek és kulturális hatás
A Century 630 megjelenésekor nagy hatást gyakorolt a vasúti iparra. Erőteljes motorja és innovatív technikai megoldásai miatt kedvelték a mozdonyvezetők és a vasúttársaságok egyaránt. Noha a modellező kultúrában nem volt annyira népszerű, mint néhány más típus, a vasútmodellezés iránt érdeklődők körében mégis ismert volt.
Becenevekkel és köznyelvi elnevezésekkel is rendelkezett, ilyen például az „ALCO Beast”, utalva a mozdony hatalmas erejére és impozáns megjelenésére.
Műszaki adatlap
| Járműtípus | Dízelmozdony |
| Meghajtás | Dízel |
| Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
| Teljesítmény | 3000 lóerő |
| Tengelyelrendezés | Co’Co’ |
| Maximális sebesség | 113 km/h |
| Hossz | 20,7 méter |
| Magasság | 4,6 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/ALCO_Century_630
Képek
Források: Wikipédia, Google









