Történeti háttér és gyártás
A CGR Fairlie 0-6-0+0-6-0 gőzmozdony 1876-ban készült, hogy megfeleljen a Dél-afrikai Vasúttársaság (Cape Government Railways, CGR) igényeinek. A mozdonyokat a Wilson and Company gyártotta az Egyesült Királyságban. A Fairlie típusú mozdonyok különleges kialakításuk miatt egyediek voltak, mivel két vezetőfülkével és két kazánnal rendelkeztek, ami növelte a teljesítményüket és a manőverező képességüket. A gőzmozdonyokat elsősorban nehéz terepen való közlekedésre tervezték, ahol nagy húzóerőre volt szükség.
Technikai jellemzők
A CGR Fairlie 0-6-0+0-6-0 gőzmozdony egyedi kettős kazánnal és hajtóművel készült, ami lehetővé tette a két külön motoregység párhuzamos működését. A mozdony összteljesítménye jelentős volt a maga korában, köszönhetően a két különféle hajtásrendszer integrációjának. A tengelyelrendezés (0-6-0+0-6-0) különleges stabilitást és vonóerőt biztosított, különösen nehéz terepen. Az ilyen típusú mozdonyok tipikusan nem rendelkeztek kiemelkedően nagy sebességgel, de a vonóerő és stabilitás miatt ideálisak voltak teher- és személyszállításra hegyi vasutakon.
Szolgálati történelem
A CGR Fairlie 0-6-0+0-6-0 mozdonyokat főként Dél-Afrikában használták. A mozdonyok kiválóan teljesítettek a hegyvidéki vasútvonalakon, ahol a hagyományos mozdonyok nem voltak elég hatékonyak. A kettős kazán és hajtómű miatt ezek a mozdonyok különösen népszerűek voltak a nehéz szállítási feladatok ellátására. A mozdonyokat az idő előrehaladtával fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel a technológia fejlődése újabb és hatékonyabb gőzmozdonyokat hozott létre.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy bármelyik CGR Fairlie 0-6-0+0-6-0 mozdony megmaradt volna múzeumi vagy működőképes állapotban. Az ilyen típusú mozdonyok ritkasága miatt a történelmi megőrzésük különösen értékes lenne vasúttörténeti szempontból.
Érdekességek és kulturális hatás
A Fairlie típusú mozdonyok széles körben ismertek voltak különleges kialakításuk miatt. Bár nem széles körben elterjedtek a modellvasút-készítők körében, a vasútrajongók körében nagyra értékelték őket. A mozdonyok műszaki és tervezési különlegessége miatt a vasúttörténet írott és képzett történeteiben gyakran megemlítik őket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/CGR_Fairlie_0-6-0+0-6-0
Képek
Források: Wikipédia, Google