Történeti háttér és gyártás
Az EMD SD40 egy amerikai dízel-elektromos mozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott. A mozdonyt 1966-ban vezették be, és főként teherhúzásra szánták. Az SD40-es típus kifejlesztésének oka az volt, hogy a vasúti társaságok igényeit kielégítő, megbízható és erős mozdonyra volt szükség. Az EMD a General Motors leányvállalataként működött, és az amerikai vasúti piacon kívül más országokba is exportált.
A gyártás az 1966 és 1972 közötti időszakban zajlott, összesen több mint 1260 darab készült belőle. A fő megrendelők közé tartozott a Union Pacific, a Southern Pacific és a Burlington Northern. Az EMD SD40-es mozdonyok kiváló teljesítménye és megbízhatósága miatt népszerű választás volt a vasúti társaságok körében.
Technikai jellemzők
Az EMD SD40 egy dízel-elektromos mozdonynak számít, amelyet egy EMD 645E3 típusú, 16 hengeres dízelmotor hajt meg. A mozdony tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy a mozdonynak hat hajtott tengelye van, mindegyik egy-egy villanymotorral. A mozdony teljesítménye körülbelül 3000 lóerő, maximális sebessége pedig megközelítőleg 105 km/h.
A mozdony hossza 20,83 méter, magassága 4,6 méter. A tömeg eléri a 180 tonnát, ami lehetővé teszi a nagy terhek vontatását. Az EMD SD40 jellegzetes vonása a megbízható fékrendszer, amely biztosítja a mozdony stabilitását nagy sebességű vontatás közben is. Mivel teherhúzásra tervezték, az utaskapacitás kérdése nem releváns.
Szolgálati történelem
Az EMD SD40 mozdonyok főleg Észak-Amerikában kerültek szolgálatba, de néhány példány más kontinenseken is megfordult. Az SD40-esek kiválóan teljesítettek a teherhúzásban és gyakran alkalmazták őket hosszú távolságú szállításokra. A mozdonyok évtizedekig szolgálatban maradtak, és sok példány modernizáción esett át a hatékonyság növelése érdekében.
A mozdonyok egy része még mindig aktív szolgálatban van, noha néhányukat már kivonták a forgalomból vagy átalakították más típusokra. Az SD40-esek világszerte híresek lettek megbízhatóságuk és sokoldalúságuk miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár sok EMD SD40 mozdony még mindig aktív szolgálatban áll, néhányat már múzeumokban őriznek. Az Amerikai Egyesült Államokban több múzeumban megtalálhatóak, ahol a vasúti történelem rajongói megtekinthetik őket. Ezek a mozdonyok nem csupán kiállítási darabok, hanem közülük néhány működőképes állapotban is van, és nosztalgiavonatokkal is közlekedhetnek.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD SD40 mozdony számos vasútmodell-gyártó kínálatában szerepel, mivel ikonikus formája és történelmi jelentősége miatt népszerű a modellezők körében. Az SD40 egyúttal számos vasúti rajongói klubból ismert, és gyakran kerül bemutatásra különböző vasúttörténeti kiadványokban. A mozdony markáns formaterve és hatékonysága miatt a vasúti kultúrában méltó helyet foglal el.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | C-C |
Teljesítmény | 3000 lóerő |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Hossz | 20,83 méter |
Magasság | 4,6 méter |
Tömeg | 180 tonna |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SD40
Képek
Források: Wikipédia, Google