Történeti háttér és gyártás
Az EMD SW1500 dízelmozdonyt az Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki, hogy megfeleljen a közepes tolató mozdonyok iránti igénynek. Az 1966-ban megkezdett gyártást a mozdonyok sokoldalúsága és megbízhatósága jellemezte. Az EMD, amely az Egyesült Államokban működött, közismert volt a dízelmozdonyok fejlesztésében játszott vezető szerepéről. Az SW1500 modell főként az amerikai vasúttársaságok számára készült, de exportálták más országokba is. A gyártás 1974-ig tartott, és ebben az időszakban több mint 800 darabot állítottak elő.
Technikai jellemzők
Az EMD SW1500 egy dízelmozdony, amelyet a közepes nehézségű tolatási feladatok ellátására terveztek. A mozdonyt egy 12-hengeres EMD 645E3 dízelmotor hajtja, amely 1500 lóerős teljesítményt biztosít. A tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy a mozdony négy tengelye két forgóvázra van szerelve. Maximális sebessége megközelítőleg 97 km/h. A mozdony hossza körülbelül 14 méter, és egyetlen személyzet számára tervezték, így nincsenek rajta utasoknak kialakított férőhelyek. A Standard vezérlőrendszer és a légfékrendszer biztosítja az irányíthatóságot és a biztonságos megállást.
Szolgálati történelem
Az EMD SW1500 jellemzően az Egyesült Államok vasúthálózatán szolgált, számos vasúttársaság alkalmazásában. Erőssége a tolatási és rendezési munkálatokban volt, de néhol könnyű teherszállításra is használták. Az évtizedek során több mozdonyt is korszerűsítettek, hogy megfeleljenek a modern követelményeknek. Bár sokat kivontak a forgalomból, még mindig akadnak működőképes példányok kisebb vasutaknál.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az EMD SW1500 több példánya is megmaradt, melyek közül néhányat múzeumokban állítanak ki. Ezek a mozdonyok nemcsak restaurált állapotban, hanem időnként működőképes formában is megtekinthetők. Az Egyesült Államokban számos vasúti múzeumban találhatók meg ezek a mozdonyok, ahol látogatók részesei lehetnek a történelemnek.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD SW1500 megjelenése óta a modellezők körében is népszerűvé vált. Számos modellvasút-gyártó készített különböző méretarányú replikákat, így a mozdony a vasúti modellezés világában is jelen van. Az SW1500 egyszerű, mégis robusztus megjelenése és sokoldalúsága miatt kedvelt téma a vasútbarátok körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1500 lóerő |
Tengelyelrendezés | B-B |
Maximális sebesség | 97 km/h |
Hossz | 14 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google