PKP class SM42 dízelmozdony

A PKP class SM42 dízelmozdony a lengyel vasutak egyik alapvető célgépje, amelyet sokoldalúsága és megbízhatósága tette népszerűvé a tolatási és vonali szolgáltatások során.

Történeti háttér és gyártás

A PKP SM42 dízelmozdonyt a lengyelországi Fablok Chrzanów gyártotta, válaszul a Lengyel Államvasutak (PKP) igényeire. Az SM42 1967-ben gördült ki először a gyárból, és célja az volt, hogy kielégítse a közepes és könnyű tehervonatok mozgatásához szükséges szükségleteket az ország vasúti hálózatában. A ’60-as évek közepén Lengyelországban nőtt az igény a modern dízeltechnológia iránt, és az SM42 fejlesztése segített ezen igények kielégítésében. Az SM42 mozdonyok szállítása egészen 1992-ig tartott, ez idő alatt 1157 darabot gyártottak belőle.

Technikai jellemzők

  • Hajtásrendszer: Dízel
  • Teljesítmény: 800 kW (1100 LE)
  • Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
  • Maximális sebesség: 90 km/h
  • Hossz: 14,24 méter
  • Tengelytáv: 2,8 méter
  • Férőhely: Nincs utaskapacitás
  • Futómű: Négytengelyes
  • Fékrendszer: Légfék

Szolgálati történelem

Az SM42 mozdonyokat széles körben alkalmazták Lengyelországban a teher- és személyszállítási feladatok során. Eredetileg a PKP használta őket főként tehervonatok és ipari kiszolgáló vonatok mozgatására. A mozdonyok később más lengyel vasúttársaságoknál is megjelentek. Az SM42 megbízhatóságának köszönhetően hosszú időn keresztül állt szolgálatban. A 2000-es évek után fokozatosan kezdték el kivonni a forgalomból és modern típusokkal helyettesítették.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány SM42 mozdony még mindig megtalálható a lengyel vasúti múzeumokban, ahol nosztalgia vonatok részeként is használják őket. Ezek a vonatok népszerűek a vasútrajongók körében, és bemutatják a dízel korszak egyik ikonikus darabját.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SM42 mozdonyt gyakran „Stonka” becenévvel illetik, ami burgonyabogarat jelent, utalva a mozdony robusztus és szívós mivoltára. Modellvasúti változatai is népszerűek, különösen a lengyel vasúti modellezés rajongói körében. Modellgyártók, mint például a PIKO, kínálnak SM42 méretarányos modellváltozatokat, így a rajongók saját otthoni vasúti pályáikon is élvezhetik ezt a történelmi mozdonyt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1967
Gyártó Fablok Chrzanów
Példányszám 1157

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/PKP_class_SM42

Képek

Források: Wikipédia, Google