Történeti háttér és gyártás
A PKP SM42 dízelmozdonyt a lengyelországi Fablok Chrzanów gyártotta, válaszul a Lengyel Államvasutak (PKP) igényeire. Az SM42 1967-ben gördült ki először a gyárból, és célja az volt, hogy kielégítse a közepes és könnyű tehervonatok mozgatásához szükséges szükségleteket az ország vasúti hálózatában. A ’60-as évek közepén Lengyelországban nőtt az igény a modern dízeltechnológia iránt, és az SM42 fejlesztése segített ezen igények kielégítésében. Az SM42 mozdonyok szállítása egészen 1992-ig tartott, ez idő alatt 1157 darabot gyártottak belőle.
Technikai jellemzők
- Hajtásrendszer: Dízel
- Teljesítmény: 800 kW (1100 LE)
- Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
- Maximális sebesség: 90 km/h
- Hossz: 14,24 méter
- Tengelytáv: 2,8 méter
- Férőhely: Nincs utaskapacitás
- Futómű: Négytengelyes
- Fékrendszer: Légfék
Szolgálati történelem
Az SM42 mozdonyokat széles körben alkalmazták Lengyelországban a teher- és személyszállítási feladatok során. Eredetileg a PKP használta őket főként tehervonatok és ipari kiszolgáló vonatok mozgatására. A mozdonyok később más lengyel vasúttársaságoknál is megjelentek. Az SM42 megbízhatóságának köszönhetően hosszú időn keresztül állt szolgálatban. A 2000-es évek után fokozatosan kezdték el kivonni a forgalomból és modern típusokkal helyettesítették.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány SM42 mozdony még mindig megtalálható a lengyel vasúti múzeumokban, ahol nosztalgia vonatok részeként is használják őket. Ezek a vonatok népszerűek a vasútrajongók körében, és bemutatják a dízel korszak egyik ikonikus darabját.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SM42 mozdonyt gyakran „Stonka” becenévvel illetik, ami burgonyabogarat jelent, utalva a mozdony robusztus és szívós mivoltára. Modellvasúti változatai is népszerűek, különösen a lengyel vasúti modellezés rajongói körében. Modellgyártók, mint például a PIKO, kínálnak SM42 méretarányos modellváltozatokat, így a rajongók saját otthoni vasúti pályáikon is élvezhetik ezt a történelmi mozdonyt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1967 |
Gyártó | Fablok Chrzanów |
Példányszám | 1157 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/PKP_class_SM42
Képek
Források: Wikipédia, Google