Történeti háttér és gyártás
Az EMD G22 sorozat dízelmozdonyait az Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki a közép- és dél-amerikai, valamint afrikai piacokon felmerülő igények kielégítésére. Az EMD az anyavállalata, a General Motors leányvállalataként tevékenykedett. Az első G22 modellek gyártása 1968-ban kezdődött. A mozdonyok különböző változatait a helyi igényekhez igazítva gyártották, melyek általában nehéz teherszállítási és személyszállítási feladatokra készültek. Számos ország vasúttársaságai, így például Argentína, Brazília és Uruguay rendelt belőlük jelentős mennyiséget.
Technikai jellemzők
Az EMD G22 egy dízel-elektromos hajtású mozdony. A hajtásláncot egy, általában 12 hengeres dízelmotor biztosítja, amely generátoron keresztül látja el villamos energiával a hajtómotorokat. Ezek a járművek jellemzően A1A-A1A tengelyelrendezéssel rendelkeznek, ami a stabilitás és a hatékonyság növelését szolgálta. A mozdony teljesítménye körülbelül 1500 lóerő, maximális sebessége pedig hozzávetőleg 105 km/h. A mozdonyok mérete a konkrét modellváltozatok függvényében eltérhet, de általában 18-20 méter hosszúak.
Szolgálati történelem
Az EMD G22 sorozatot széles körben használták Latin-Amerikában, különösen Argentínában és Brazíliában. Ezek a mozdonyok alapvetően megbízhatónak bizonyultak a nehéz teherszállítási feladatok során, és gyakran alkalmazták őket személyszállításra is. A szolgálati időszakuk jelentős része alatt kisebb modernizációs beavatkozásokon is átestek, hogy lépést tartsanak a vasúti technológia fejlődésével. Néhány példány még ma is szolgálatban van, míg másokat már kivontak a forgalomból vagy múzeumi kiállításokra állítottak be.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az EMD G22-ből több példány is fennmaradt, és néhányat közülük különböző múzeumokban állítottak ki, többnyire olyan országokban, ahol széles körben használták ezeket a mozdonyokat. Például Argentínában és Uruguayban is találkozhatunk velük nosztalgiavonatok részeként, megőrizve ezzel a vasúti történelem egy darabját a jövő generációi számára.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD G22 nemcsak a vasúti közlekedés szerves része volt, de a vasúti rajongói körökben is nagy népszerűségnek örvendett. Több modellvasúti gyártó is készített ezekről a mozdonyokról méretarányos maketteket, amelyek kedveltek mind a gyűjtők, mind a modellezők körében. A köznyelvben gyakran csak „G22”-ként emlegetik, és a vasúti kultúrában betöltött szerepe miatt számos történet és anekdota kapcsolódik hozzá.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google