JNR Class EF81 elektromos mozdony

A JNR Class EF81 elektromos mozdony a japán vasút történetében jelentős szerepet játszott, hiszen sokoldalúságával és teljesítményével megkönnyítette a forgalom lebonyolítását az ország különböző régióiban.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class EF81 egy ikonikus elektromos mozdonytípus, melyet a Japán Államvasutak (JNR) számára fejlesztettek ki. A gyártás 1968-ban kezdődött, és célja az volt, hogy egy sokoldalú, különböző vonalakon használható vontatási megoldást nyújtson. Ezt a típust elsősorban a part menti és belső területeken található vonalakhoz tervezték, mivel mind váltóáramú, mind egyenáramú hálózatokon is képes üzemelni.

A mozdonyokat a Hitachi, Kawasaki és Toshiba gyártották Japán különböző üzemeiben. Körülbelül 160 darab készült el a gyártási időszak alatt. Ezek a mozdonyok rendkívül népszerűek lettek a rugalmasságuk miatt, és különféle személy- és tehervonatok vontatására használták őket.

Technikai jellemzők

A JNR Class EF81 elektromos mozdony villamos meghajtású, és képes működni váltóáramú (20 kV, 50/60 Hz) és egyenáramú (1500 V) hálózatokon is. Az ilyen kettős rendszer lehetővé teszi a széles körű felhasználást Japán különböző vasúti vonalain. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy három két-tengelyes forgóvázával rendelkezik.

  • Maximális sebesség: 110 km/h
  • Teljesítmény: 2,550 kW
  • Hossz: körülbelül 18,600 mm
  • Magasság: 3,962 mm
  • Tengelytáv: 1,400 mm

A mozdony modern vezérlőrendszerrel és hatékony fékrendszerrel van felszerelve, amely lehetővé teszi a gyors és biztonságos megállást különböző sebességeknél.

Szolgálati történelem

A JNR Class EF81 mozdonyokat széleskörűen alkalmazták Japánban, mind személy-, mind tehervonatok vontatására. Kiemelkedő szerepet játszottak a Japán vasúthálózat költséghatékony és megbízható működésének biztosításában. A mozdonyok különösen jól teljesítettek a part menti vonalakon, ahol a változatos energiaellátási igények kihívást jelentettek.

A szolgálati élettartamuk alatt rendszeres karbantartáson és esetleges modernizációkon estek át, hogy megfeleljenek az új technológiai és biztonsági előírásoknak. Az EF81-ek még a 2010-es években is aktív szolgálatban álltak, bár az utóbbi években fokozatosan visszavonták őket a forgalomból, helyüket modernebb típusszámú mozdonyok vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Számos EF81 mozdonyt megőriztek különböző japán vasúti múzeumokban, ahol a látogatók megtekinthetik őket. Ezen felül néhány példány nosztalgiajáratokon is üzemel, lehetővé téve a vasúti rajongóknak, hogy élvezzék a történelmi vonatok nyújtotta élményt.

Érdekességek és kulturális hatás

A JNR Class EF81 mozdonyok jelentős szerepet játszottak a japán vasúti közlekedés történetében, és a vasúti rajongók körében is nagy népszerűségnek örvendenek. Számos modellvasúti gyártó készítette el a mozdony méretarányos replikáját, amelyeket különböző méretarányokban árusítanak. A mozdonyokat néha „szivárvány” néven is emlegetik, mivel különböző színvilágú festésekkel rendelkeztek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_EF81

Képek

Források: Wikipédia, Google