Történeti háttér és gyártás
A VR Class Dr14 dízelmozdonyok a finn államvasutak számára készültek. A gyártásukat az 1960-as évek végén kezdték meg, pontosan 1969-ben. A mozdonyokat a Valmet és a Lokomo gyártotta, és főként Finnország igényeinek kielégítésére tervezték. Összesen 24 darab készült belőlük, amelyeket a Finnország különböző vasútvonalain helyeztek üzembe. A Dr14 mozdonyok terveztetésének célja az volt, hogy a finn vasúti hálózatban a nehéz teherkocsik és a tolatási műveletek igényeit kielégítsék.
Technikai jellemzők
A VR Class Dr14 dízelmozdony egy közepes méretű, dízel-hidraulikus hajtású mozdony. Teljesítménye 990 kW (1327 LE), amely lehetővé teszi számukra, hogy hatékonyan kezeljék a nehéz tehervonatokat és tolatási feladatokat. A mozdony tengelyelrendezése C-C, amely biztosítja a megfelelő stabilitást és erőátvitelt. Maximális sebessége 75 km/h. A mozdonyok hossza 16,89 méter, magassága pedig 4,37 méter. A Dr14 dízelmozdonyoknál nem az utasszállítás volt az elsődleges szempont, így nincs külön utasférőhely kialakítva bennük. A fékrendszereik légfékkel működnek, és képesek szinkronizálni más mozdonyokkal is, például tolatómozdonyként.
Szolgálati történelem
A Dr14 mozdonyokat főként Finnországban használták, ahol kedvező teljesítményük és robusztus kialakításuk révén a vasúti hálózat fontos részét képezték. Fő feladatuk a nehéz tehervonatok továbbítása és a tolatási műveletek végrehajtása volt, különösen a forgalmas állomások környékén. A mozdonyok az évek során számos modernizáción mentek keresztül, hogy megfeleljenek a változó vasúti igényeknek. Még ma is használják őket bizonyos vonalakon, bár sok Dr14 mozdony már visszavonult a szolgálatból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincsenek adatok arról, hogy a VR Class Dr14 mozdonyok közül bármelyik megőrzésre került volna múzeumban vagy a nosztalgiavonatok részeként.
Érdekességek és kulturális hatás
A VR Class Dr14 mozdonyok nem váltak különösebben ismertté a kulturális éltben, és nem is voltak jelentős hatással a népszerű kultúrára. Modellvasúti változatukról nincsenek adatok, és valószínűleg nem készültek róluk méretarányos modellek. Az ilyen típusú mozdonyok főleg a vasúti rajongók és a technikai érdeklődésű közösségek körében ismertek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 990 kW |
Tengelyelrendezés | C-C |
Maximális sebesség | 75 km/h |
Hossz | 16,89 méter |
Magasság | 4,37 méter |
Fékrendszer | Légfék |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/VR_Class_Dr14
Képek
Források: Wikipédia, Google