GE U36C dízelmozdony

A GE U36C dízelmozdony az amerikai vasúthálózat egyik ikonikus tagja, melyet a nagy teljesítmény és megbízhatóság jellemzett az 1960-as és 1970-es években.

Történeti háttér és gyártás

A GE U36C dízelmozdony a General Electric (GE) vállalat által gyártott típus, amelyet 1971-ben fejlesztettek ki. A mozdony elsősorban az Egyesült Államokban került alkalmazásra, kifejezetten tehervonatok vontatására tervezték. A GE U36C a GE U hajtáslánc-sorozatának tagja volt, amelyet a nagy teljesítmény és hatékonyság jellemzett. A fejlesztés célja az volt, hogy megfeleljen a növekvő teherszállítási igényeknek az amerikai vasúthálózaton.

A gyártás során a mozdonyokat a GE Erie-i üzemében állították elő. A GE U36C-t több vasúttársaság is megrendelte, köztük a Seaboard Coast Line Railroad, amely az egyik legnagyobb üzemeltetője volt a típusnak. A gyártási időszakot tekintve 1971-től egészen az 1970-es évek végéig tartott, összesen 238 példány készült.

Technikai jellemzők

A GE U36C dízelmozdony dízelhajtású, hat tengellyel rendelkezik, és nagy teljesítményű erőgépként ismerik. A mozdony maximális teljesítménye 3600 lóerő, amelyet egy 16 hengeres dízelmotor biztosított. A maximális sebessége körülbelül 112 km/óra volt, ami gyorsnak számított a tehervontatás területén. A mozdony hossza meghaladta a 20 métert, magassága pedig körülbelül 4,6 méter volt.

  • Tengelyelrendezés: C-C (hat tengely, mindegyik hajtott)
  • Hajtásrendszer: Dízel
  • Teljesítmény: 3600 lóerő
  • Maximális sebesség: 112 km/óra

Szolgálati történelem

A GE U36C mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok vasúttársaságai használták teherszállítási feladatok ellátására. A Seaboard Coast Line Railroad és más nagyobb vasúti társaságok flottájának kulcsfontosságú eleme volt. A mozdonyok hosszú ideig szolgáltak, mivel megbízhatóan teljesítettek és képesek voltak nagy mennyiségű árut hatékonyan szállítani. A technológiai fejlődés és modernizáció ellenére sok mozdony még évtizedek múltán is alkalmazásban maradt, egészen a 1990-es évekig, amikor kezdték őket fokozatosan kivonni a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GE U36C dízelmozdonyokból sajnos nagyon kevés példány maradt fenn megőrzési célból. Nincs tudomásunk működőképes állapotú mozdonyokról, és múzeumi szereplésük is korlátozott. Az ipari fejlődés és a technológiai előrelépések miatt sok mozdonyt selejteztek vagy átalakítottak más típusokra.

Érdekességek és kulturális hatás

A GE U36C mozdonyok nem tettek szert jelentős kulturális hatásra, azonban a vasútmodellezés világában ismertek maradtak. Számos modellvasút-gyártó készített belőle méretarányos verziókat, amelyek a vasútmodellezők körében népszerűek voltak. A típus egyedi formájának és robusztus teljesítményének köszönhetően a vasúti rajongók körében is ismert maradt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 3600 lóerő
Maximális sebesség 112 km/óra
Tengelyelrendezés C-C

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GE_U36C

Képek

Források: Wikipédia, Google