Történeti háttér és gyártás
A GE U36C dízelmozdony a General Electric (GE) vállalat által gyártott típus, amelyet 1971-ben fejlesztettek ki. A mozdony elsősorban az Egyesült Államokban került alkalmazásra, kifejezetten tehervonatok vontatására tervezték. A GE U36C a GE U hajtáslánc-sorozatának tagja volt, amelyet a nagy teljesítmény és hatékonyság jellemzett. A fejlesztés célja az volt, hogy megfeleljen a növekvő teherszállítási igényeknek az amerikai vasúthálózaton.
A gyártás során a mozdonyokat a GE Erie-i üzemében állították elő. A GE U36C-t több vasúttársaság is megrendelte, köztük a Seaboard Coast Line Railroad, amely az egyik legnagyobb üzemeltetője volt a típusnak. A gyártási időszakot tekintve 1971-től egészen az 1970-es évek végéig tartott, összesen 238 példány készült.
Technikai jellemzők
A GE U36C dízelmozdony dízelhajtású, hat tengellyel rendelkezik, és nagy teljesítményű erőgépként ismerik. A mozdony maximális teljesítménye 3600 lóerő, amelyet egy 16 hengeres dízelmotor biztosított. A maximális sebessége körülbelül 112 km/óra volt, ami gyorsnak számított a tehervontatás területén. A mozdony hossza meghaladta a 20 métert, magassága pedig körülbelül 4,6 méter volt.
- Tengelyelrendezés: C-C (hat tengely, mindegyik hajtott)
- Hajtásrendszer: Dízel
- Teljesítmény: 3600 lóerő
- Maximális sebesség: 112 km/óra
Szolgálati történelem
A GE U36C mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok vasúttársaságai használták teherszállítási feladatok ellátására. A Seaboard Coast Line Railroad és más nagyobb vasúti társaságok flottájának kulcsfontosságú eleme volt. A mozdonyok hosszú ideig szolgáltak, mivel megbízhatóan teljesítettek és képesek voltak nagy mennyiségű árut hatékonyan szállítani. A technológiai fejlődés és modernizáció ellenére sok mozdony még évtizedek múltán is alkalmazásban maradt, egészen a 1990-es évekig, amikor kezdték őket fokozatosan kivonni a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A GE U36C dízelmozdonyokból sajnos nagyon kevés példány maradt fenn megőrzési célból. Nincs tudomásunk működőképes állapotú mozdonyokról, és múzeumi szereplésük is korlátozott. Az ipari fejlődés és a technológiai előrelépések miatt sok mozdonyt selejteztek vagy átalakítottak más típusokra.
Érdekességek és kulturális hatás
A GE U36C mozdonyok nem tettek szert jelentős kulturális hatásra, azonban a vasútmodellezés világában ismertek maradtak. Számos modellvasút-gyártó készített belőle méretarányos verziókat, amelyek a vasútmodellezők körében népszerűek voltak. A típus egyedi formájának és robusztus teljesítményének köszönhetően a vasúti rajongók körében is ismert maradt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Teljesítmény | 3600 lóerő |
Maximális sebesség | 112 km/óra |
Tengelyelrendezés | C-C |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GE_U36C
Képek
Források: Wikipédia, Google