Történeti háttér és gyártás
Az EMD SD40-2 dízelmozdony az Electro-Motive Division (EMD), a General Motors egyik üzletága által készült. Gyártását 1972-ben kezdték meg, és az évek során az egyik legismertebb és legszélesebb körben használt dízelmozdony lett Észak-Amerikában. A típus fejlesztésére a vasúttársaságok növekvő igényei miatt került sor, akik megbízható és nagy teljesítményű gépeket kerestek teher- és személyszállítási feladatokra egyaránt.
A gyártás az 1970-es évek elejétől a 1980-as évek közepéig tartott, és összesen több mint 3900 példány készült. A mozdonyokat számos vasúttársaság, köztük nagy amerikai állami és magánvasutak is megrendelték, valamint több példányt exportáltak más országokba is.
Technikai jellemzők
Az EMD SD40-2 egy dízelmozdony, melynek meghajtása egy 16 hengeres, 645E3 típusjelű kétütemű dízelmotor, amely körülbelül 3000 lóerőt képes leadni. Tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváza három tengellyel rendelkezik.
- Maximális sebesség: 105 km/h
- Hossz: kb. 20,98 méter
- Magasság: körülbelül 4,7 méter
- Tömeg: 170 tonna
A mozdonyok légfékkel és dinamikus fékrendszerrel is fel vannak szerelve, ami lehetővé teszi a nagyobb vonatok biztonságos lelassítását és megállítását.
Szolgálati történelem
Az EMD SD40-2 mozdonyokat széles körben használták Észak-Amerikában, elsősorban teherfuvarozásra. Hosszú távú megbízhatóságuknak köszönhetően különféle szolgálatokban álltak, beleértve az elővárosi személyszállítást is. Az évtizedek során számos mozdonyt modernizáltak az új technológiák integrálásával, illetve átépítettek különböző speciális feladatok ellátására. Bár sok példányt már selejteztek, jelentős számban még mindig szolgálatban vannak különböző vasúttársaságok flottáiban.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Számos EMD SD40-2 mozdonyt megőriztek múzeumok és vasúti társaságok, ahol nosztalgiavonatokként vagy kiállítási tárgyként szerepelnek. Az Egyesült Államokban és Kanadában található múzeumok és vasúttörténeti társaságok különféle rendezvényeken mutatják be ezeket a gépeket, lehetőséget adva a nagyközönségnek, hogy közelebbről is megismerjék ezeket az ikonikus mozdonyokat.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD SD40-2 mozdony beceneve „Dash 2”, amely a második generációs SD40-re utal. Ezek a mozdonyok a vasúti modellgyártók körében is népszerűek, így számos különböző méretarányban elérhetők a vasútmodell-rajongók számára. Kulturális ikonként ismertek, és gyakran feltűnnek vasúttörténeti könyvekben és dokumentumfilmekben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Teljesítmény | 3000 lóerő |
Tengelyelrendezés | C-C |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Hossz | 20,98 m |
Magasság | 4,7 m |
Tömeg | 170 tonna |
Hivatkozások
További információ az EMD SD40-2 mozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google