Történeti háttér és gyártás
A DR Class 130 család dízelmozdonyait, amelyek közé tartoznak a DR 130, DR 131 és DR 132 sorozatok, a keletnémet VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke Hennigsdorf gyártotta. A mozdonyokat az 1970-es évek elején fejlesztették ki, hogy kielégítsék az akkor Kelet-Németországban uralkodó vasúti szállítási igényeket. Kifejezetten az Német Demokratikus Köztársaság államvasútja, a Deutsche Reichsbahn számára készültek. A gyártás 1970 és 1982 között zajlott, és összesen több mint 700 darabot állítottak elő ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A DR Class 130 család mozdonyai dízel-hidraulikus hajtásúak voltak. A mozdonyok teljesítménye elérte a 2200–3000 lóerőt, és maximális sebességük 120 km/h körül mozgott. A tengelyelrendezésük C’C’, ami hat tengelyt jelent, mindkettő három-három tengellyel az egyik alváz alatt. Az átlagos hosszúságuk 20–22 méter között változott, a magasságuk pedig körülbelül 4,3 méter volt. Az üzemanyag-tartály kapacitása meghaladta a 4000 litert, ami jelentős hatótávolságot biztosított számukra.
A mozdonyok jellemzően a tehervonatok húzására voltak specializálódva, de alkalmasak voltak személyvonatok továbbítására is. A futóművük és fékrendszerük a kornak megfelelően fejlett technológiával készült, amely lehetővé tette a hatékony és biztonságos üzemeltetést.
Szolgálati történelem
A DR Class 130 család mozdonyai főként Kelet-Németországban, a Deutsche Reichsbahn szolgálatában álltak. Széles körben alkalmazták őket mind az országon belüli, mind pedig nemzetközi teherszállításban, különösen a szovjet blokk országai felé. A mozdonyok megbízható teljesítménye miatt keresett típusokká váltak, és több más szocialista ország vasúttársaságai is alkalmazták őket.
A rendszerváltás után néhány állományt selejteztek, de több mozdonyt modernizáltak, és a 2000-es években is használatban maradtak bizonyos vonalakon. A mozdonyok közel 30-40 éven át szolgáltak, ami a típus strapabírását és hatékonyságát bizonyítja.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A DR Class 130 sorozatból több példányt is megőriztek múzeumi célokra, különösen Németországban. Ezek a mozdonyok számos vasúti múzeumban és nosztalgiautakon láthatók, ahol a vasútrajongók megcsodálhatják őket. Emellett számos modellvasúti gyártó is készített méretarányos maketteket a DR 130 család mozdonyairól, így ezek a modellek is népszerűek a gyűjtők körében.
Érdekességek és kulturális hatás
- A DR Class 130 dízelmozdonyokat a vasúti dolgozók gyakran csak „Ludmilla” néven emlegették, ami egy kedves, köznyelvi becenév lett számukra.
- Számos vasúti modellkészítő cég megalkotta a mozdonyok különböző méretarányú modelljeit, amelyek a modellezők és gyűjtők körében is népszerűek.
- A mozdonyok a szocialista vasúttechnológia egyik ikonikus példái lettek, emellett műszaki hagyatékuk a keleti blokk vasúti történelem fontos részét képezi.
- Filmeken, dokumentumfilmekben és irodalmi művekben is gyakran utaltak a DR Class 130 mozdonyokra, mint a keleti blokk vasúti iparának egy jellemző típusára.
Műszaki adatlap
| Járműtípus | Dízelmozdony |
| Meghajtás | Dízel |
| Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google
















