EMD GP39-2 dízelmozdony

Az EMD GP39-2 dízelmozdony kiemelkedik a vasúti történelemben, mivel hatékony energiafelhasználásával és megbízhatóságával hozzájárult a teherforgalom fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD GP39-2 dízelmozdony a General Motors Electromotive Division (EMD) által lett kifejlesztve az 1970-es évek közepén. A mozdony 1974-ben kezdte meg gyártását, és a fejlesztés célja az volt, hogy a korábbi GP39-es modell egy továbbfejlesztett változatát kínálják. Az EMD GP39-2 egy közepes teljesítményű mozdonyként lett tervezve, elsősorban teherforgalomra optimalizálva. Az EMD ezzel a modellel próbálta kielégíteni a vasúti társaságok növekvő igényeit a hatékony és megbízható közlekedési eszközök iránt.

  • Gyártó: General Motors Electromotive Division
  • Gyártás kezdete: 1974
  • Vásárlók: Állami és magán vasúttársaságok

Technikai jellemzők

Az EMD GP39-2 egy dízel-elektromos mozdony, amelynek teljesítménye körülbelül 2300 lóerő. A mozdony B-B tengelyelrendezésű, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán két-két tengely található. Ez a kialakítás elősegíti a mozdony manőverezhetőségét és stabilitását, különösen kisebb sebességű és kanyarokkal teli útvonalakon.

  • Teljesítmény: 2300 lóerő
  • Tengelyelrendezés: B-B
  • Maximális sebesség: Kb. 105 km/h

Szolgálati történelem

Az EMD GP39-2 széles körben alkalmazták Észak-Amerikában, különösen az Egyesült Államok és Kanada területén. Elsősorban teherforgalomban használták, de előfordult, hogy vegyes forgalomban is szolgált. A mozdonyokat különféle vasúttársaságok alkalmazták, beleértve kisebb regionális és nagyobb állami vasutakat is. A GP39-2-t kiváló megbízhatóságának köszönhetően hosszú évekig használták, de az évtizedek múlása során számos példányt kivontak a forgalomból vagy modernizáltak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg néhány megőrzött GP39-2 típusú mozdony található különféle múzeumokban és vasúttörténeti kiállításokon, különös tekintettel az amerikai vasútmúzeumokra.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD GP39-2 dízelmozdony népszerű modell a vasútmodellezők körében is. Számos gyártó kínál méretarányos modellváltozatot, amelyek különféle skálákban elérhetők, így a mozdony a vasútmodellezés kedvelői számára is ismert. Az EMD GP39-2 emellett gyakran szerepel vasúti könyvekben és dokumentumfilmekben is.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 2300 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 105 km/h (körülbelül)

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_GP39-2

Képek

Források: Wikipédia, Google