MÁV Class V63 elektromos mozdony

A MÁV Class V63 elektromos mozdony a magyar vasutak ikonikus járműve, amely a ’80-as évek óta szolgálja kiemelkedő teljesítménnyel a hazai vasúti hálózatot.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV Class V63 mozdonyokat a magyar Ganz-MÁVAG és Ganz Villamossági Művek gyártotta. A fejlesztés 1974-ben kezdődött, az első prototípus 1981-ben volt kész. A V63 mozdonyokat a Magyar Államvasutak (MÁV) számára tervezték, azzal a céllal, hogy a vasúthálózaton az addigi mozdonyoknál nagyobb teljesítményt és megbízhatóságot nyújtsanak. A gyártás 1981 és 1988 között zajlott, összesen 56 darabot készítettek.

Technikai jellemzők

A MÁV Class V63 egy elektromos mozdony, amely egyaránt alkalmas teher- és személyszállításra. A mozdonynak Bo’Bo’ tengelyelrendezése van, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz két hajtott tengellyel rendelkezik. Maximális sebessége 160 km/h, illetve maximális teljesítménye 3750 kW. A mozdony hossza 19,3 méter, és modern villamos berendezésekkel van ellátva. A V63 erős fékrendszerrel rendelkezik, amely biztosítja a biztonságos üzemeltetést akár nagy sebességnél is.

Szolgálati történelem

A V63 mozdonyok a magyar vasútvonalakon széleskörűen használtak voltak, különösen a nagyobb távolságú személyszállító vonatok és nehezebb tehervonatok esetében. A mozdonyok jellemzően a fő vasúti csomópontok között közlekedtek, mint Budapest, Debrecen vagy Miskolc. Az 1980-as és 1990-es években a V63-as sorozat a MÁV flottájának egyik meghatározó részévé vált.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

  • A mozdonyok némelyike ma is üzemel különböző szolgálatokban, és néhány példányt megőriztek jövőbeli kiállításokra, vagy nosztalgia vonatok részeként.

Érdekességek és kulturális hatás

A V63 mozdonyok a magyar vasút történetének jelentős részét képezik, és több vasútmodell gyártó is elkészítette kicsinyített másukat. Ezek a modellek népszerűek a vasútmodellezők körében, hiszen a V63-as ikonikus megjelenése a magyar vasúti kultúra egyik szimbólumává vált.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Gyártási év 1974
Maximális sebesség 160 km/h
Teljesítmény 3750 kW
Tengelyelrendezés Bo’Bo’
Hossz 19,3 m

Hivatkozások

További információk a MÁV Class V63-ról

Képek

Források: Wikipédia, Google