CD Class 242 elektromos mozdony

A CD Class 242 elektromos mozdony a cseh vasutak jellegzetes modellje, amely a megbízhatóság és hatékonyság szimbólumává vált, berobbanva a vasúti közlekedés modern aranykorába.

Történeti háttér és gyártás

A ČD Class 242 elektromos mozdony, amelyet a cseh Škoda vállalat gyártott, jelentős szerepet játszott a Csehszlovák Vasút (Československé státní dráhy, ČSD) flottájában. A mozdonyokat 1975-ben kezdték gyártani, hogy kielégítsék a korszerűsödő vasúthálózat növekvő igényeit. A klasszikus 240-es sorozat továbbfejlesztéseként születtek meg, a fő cél a megbízhatóbb és gyorsabb közlekedés biztosítása volt.

Az 1970-es évek közepén a vasúti közlekedés jelentős átalakuláson ment keresztül, amihez a Škoda vállalat új elektromos mozdonyok fejlesztésével kívánt hozzájárulni. A ČD Class 242 mozdonyok fő megrendelője a ČSD volt, és a gyártás több éven keresztül folytatódott a közép-európai piac igényeinek kielégítése érdekében.

Technikai jellemzők

A ČD Class 242 egy elektromos mozdony, amely számos technikai innovációt ötvözve készült. Az alábbiakban részletezzük a legfontosabb jellemzőit:

  • Hajtásrendszer: Elektromos
  • Teljesítmény: 3060 kW
  • Tengelyelrendezés: Bo-Bo
  • Maximális sebesség: 120 km/h
  • Méretek: Hossz: 16,8 méter
  • Fékrendszer: Elektropneumatikus fékek
  • Vezérlés: Többszörös vezérlés lehetősége

Szolgálati történelem

A ČD Class 242 mozdonyokat a Csehszlovák Vasút széles körben alkalmazta a személyszállító és teherfuvarozó szolgálatában, elsősorban a belföldi járatokon. Az évek során jelentős mennyiségű forgalmat bonyolítottak le, és hozzájárultak a vasúti közlekedés megbízhatóságához és hatékonyságához.

A mozdonyok a Cseh Köztársaság és Szlovákia legkülönbözőbb pontjain közlekedtek, és sok éven át meghatározó elemei voltak a vasúti közlekedésnek, mielőtt a modernebb típusok fokozatosan felváltották volna őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a ČD Class 242 mozdonyok közül sok még ma is szolgálatban van, néhány példány már múzeumi kiállítási darabként funkcionál. Csehországban és Szlovákiában a vasúttörténeti múzeumok gondoskodnak arról, hogy a látogatók megtekinthessék ezeket a gépeket, és megismerhessék a vasúti közlekedés fejlődésének történetét.

Érdekességek és kulturális hatás

A ČD Class 242 mozdonyok is népszerűek a modellvasút-rajongók körében. Több modellgyártó is készített méretarányos verziókat ezen mozdonyokból, amelyek a gyűjtők és a hobbisták körében nagy népszerűségnek örvendenek.

A vasútbarátok körében közismert a „Plecháč” becenév, amelyet könnyűszerkezetes felépítése után kapott. Filmes vagy könyvbéli szereplése nem közismert, inkább a vasúti rajongók közösségében vált ikonikussá.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 3060 kW
Tengelyelrendezés Bo-Bo
Maximális sebesség 120 km/h
Hossz 16,8 méter

Hivatkozások

További információ a ČD Class 242 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google