Történeti háttér és gyártás
A SŽ sorozat 363 egy jelentős elektromos mozdonytípus, amelyet Szlovénia vasúti közlekedésében használnak. Ez a mozdonytípus a Ganz-MÁVAG és a Siemens együttműködésével készült, a Cseh Vasutak megrendelésére. A gyártás 1975-ben kezdődött, hogy kielégítse a növekvő szállítási igényeket a régióban. A SŽ sorozat 363 az észak-amerikai változatra, az ASEA Rc mozdonyokra épült, alkalmazkodva az európai követelményekhez. A Cseh Vasutak mellett más kelet-európai vasúttársaságok is alkalmazták.
Technikai jellemzők
A SŽ sorozat 363 elektromos mozdony, amelyet az áramvonalas dizájn és a nagy teljesítmény jellemez. Az elektromos hajtásrendszer biztosítja a mozdony számára a szükséges teljesítményt, amely akár 3,9 MW-ot is elérhet. A mozdony tengelyelrendezése Bo’-Bo’, ami hatékony vonóerőátvitelt biztosít. Maximális sebessége 120 km/h, ami akkoriban kiemelkedőnek számított. A mozdony hossza 16,5 méter, ami lehetővé teszi, hogy a szűkebb vasúti íveken is könnyedén közlekedjenek. Nincs utasülés, mivel teher- és személyszállítási közlekedésre tervezték, de nincs belső utastér.
Szolgálati történelem
A SŽ sorozat 363-at elsősorban Szlovéniában használták, de szerte a volt Jugoszlávia területén is ismert volt. E mozdonyok főleg tehervonatok vontatására szolgáltak, de alkalmasak voltak a személyszállító vonatok vontatására is. Az évek során néhány mozdonyt felújítottak, hogy megfeleljenek a modern közlekedési igényeknek. A mozdonyokat fokozatosan vonják ki a forgalomból, ahogy az újabb típusok megjelennek, de még mindig láthatóak aktív szolgálatban.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A SŽ sorozat 363 mozdonyból néhány példány megmaradt, hogy a jövő generációi is megcsodálhassák Szlovénia vasúti örökségét. Ezeket a mozdonyokat különböző múzeumokban helyezték el, ahol a látogatók megtekinthetik és tanulhatnak róluk. Jelenlegi állapotuk és működőképességük változó, de nosztalgikus utazásokra is használják őket.
Érdekességek és kulturális hatás
A SŽ sorozat 363 népszerű a vasúti rajongók körében, köszönhetően a megbízhatóságának és a jellegzetes megjelenésének. Több vasúti modellgyártó is készített méretarányos másolatokat belőle, amelyeket a modellező közösség nagy becsben tart. A mozdony becenevei közé tartozik a „Brigitte”, amelyet az áramvonalas kialakítása ihletett. A mozdony szlovéniai és kelet-európai vasútmodellezési körökben is ismert, és több kiállításon is bemutatták.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Teljesítmény | 3,9 MW |
Tengelyelrendezés | Bo’-Bo’ |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Hossz | 16,5 méter |