Történeti háttér és gyártás
Az SBB Am 6/6 egy svájci dízelmozdony, amelyet az SBB (Svájci Szövetségi Vasút) számára fejlesztettek ki. A mozdony megalkotására a nagy teljesítményű és megbízható dízelmozdonyok iránti igény hívta életre, különösen a nehezebb teherforgalom kiszolgálására azokon a vonalakon, ahol az elektromos vontatás nem volt lehetséges. Az Am 6/6 típus kijelölését a svájci vasúti járművek rendszere alapján szokásos titulusok szerint kapta.
A járművet 1976-ban gyártották, és a svájci vasutaknál rendszeresítették. Maga a gyártás az SLM (Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik) által történt, amely világszerte ismert volt a korszerű mozdonyok és vasúti berendezések gyártásáról.
Technikai jellemzők
Az SBB Am 6/6 dízelmozdonyt a Svájci Szövetségi Vasút igényeinek megfelelően tervezték, amely a dízeles hajtásrendszer egy új korszakát képviselte.
- Hajtásrendszer: Dízel
- Teljesítmény: 2700 kW
- Tengelyelrendezés: Co’Co’
- Maximális sebesség: 125 km/h
- Méretek: Egyedi tengelytáv és hossz
- Futómű: Hat tengelyes futómű
- Fékrendszer: Pneumatikus és elektromos fékek
Szolgálati történelem
Az SBB Am 6/6 dízelmozdonyokat Svájc különböző vasúti vonalain használták, különösképpen azokon a területeken, ahol a villamosítás nem volt gazdaságos vagy technikailag kivitelezhető. A mozdonyok elsősorban teherfuvarozásra szolgáltak, és a svájci vasút megbízhatóan alkalmazta őket a nehéz áruszállítási feladatok során.
A mozdonyok szolgálati idejük alatt kiemelkedő teljesítményt nyújtottak, és egészen a korszerűbb dízel- és elektromos mozdonyok megjelenéséig szolgáltak. Az Am 6/6 típusú mozdonyokat jellemzően az 1990-es évek végére kezdték kivonni a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg az Am 6/6 mozdonyok megőrzésére és bemutatására nem áll rendelkezésre információ. Ebből következően nem tudni, hogy bármelyik példány fennmaradt-e múzeumi vagy nosztalgia célokra.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SBB Am 6/6 nem vált széles körben ismertté a vasúti rajongók körében, és nem jelent meg kifejezetten a popkultúrában vagy modellezésben. Ennek ellenére, a svájci vasút történetének érdekes részét képezi, mint a dízeltechnológia fejlődésének egyik állomása.
Műszaki adatlap
| Járműtípus | Dízelmozdony |
| Meghajtás | Dízel |
| Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
| Teljesítmény | 2700 kW |
| Maximális sebesség | 125 km/h |
| Tengelyelrendezés | Co’Co’ |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_Am_6/6
Képek
Források: Wikipédia, Google












