Történeti háttér és gyártás
A GE B30-7 dízelmozdonyt a General Electric (GE) fejlesztette ki a vasúti teherforgalom növekvő igényeinek kielégítésére. 1977-ben kezdték el gyártani, hogy versenyképes alternatívát nyújtsanak a vasúttársaságok számára az akkori piacon. A GE B30-7 a korábbi B23-7 modellt váltotta, annak továbbfejlesztéseként. A mozdonyt elsősorban az Egyesült Államok vasúti hálózatán használták, de exportálták más országokba is.
A gyártás 1977 és 1983 között zajlott, és számos nagy amerikai vasúttársaság, köztük a Burlington Northern és a Conrail is a megrendelők között volt. A gyártási időszak alatt összesen 279 darab készült el a B30-7 típusból.
Technikai jellemzők
A GE B30-7 dízelmozdony egy korszerű dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkezik. A mozdony hajtását egy erőteljes dízelmotor biztosítja, amely áramot termel a vontatómotorok számára. Ez lehetővé teszi a mozdony számára, hogy akár 2237 kW (3000 lóerő) teljesítményt is leadjon.
- Tengelyelrendezés: B-B (két hajtott tengely mindkét forgóvázon)
- Maximális sebesség: körülbelül 112 km/h (70 mph)
- Méretek: Hossz: 19,3 méter, Magasság: 4,6 méter
- Futómű: Forgóvázak két hajtott tengellyel
- Fékrendszer: Légfékrendszer
Szolgálati történelem
A GE B30-7 mozdonyokat széles körben alkalmazták teherforgalomra az Egyesült Államok területén. Jelentős szolgálatot tettek a Burlington Northern és a Conrail hálózatain, valamint más vasúttársaságok flottáiban is. A mozdonyok híresek voltak megbízhatóságukról és hatékonyságukról, ami miatt kedvelt választássá váltak a vasúttársaságok körében. A 2000-es évek elején kezdődött az elavult modellek fokozatos kivonása a forgalomból, de egyes példányok továbbra is működnek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A GE B30-7 mozdonyok közül néhány megőrzésre került, és megtekinthetők különböző vasúti múzeumokban az Egyesült Államokban. Ezen helyszínek közül néhány múzeumban teljesen működőképes állapotban őrzik a mozdonyokat, ahol alkalmanként nosztalgiavonatok részeként is részt vehetnek.
Érdekességek és kulturális hatás
A GE B30-7 nemcsak a valós vasúti közlekedésben hagyott nyomot, hanem a modellvasúti világban is. Számos modellvasút-gyártó készítette el a mozdony méretarányos mását, ami a vasútmodellezők körében is népszerűvé tette. A mozdony ezenkívül több vasúttörténeti kiadványban és könyvben is említést kapott, kiemelve jelentőségét a vasúti technológia fejlődésében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Teljesítmény | 2237 kW (3000 lóerő) |
Tengelyelrendezés | B-B |
Maximális sebesség | 112 km/h (70 mph) |
Hossz | 19,3 méter |
Magasság | 4,6 méter |
Futómű | Forgóvázak két hajtott tengellyel |
Fékrendszer | Légfékrendszer |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GE_B30-7
Képek
Források: Wikipédia, Google