GE BQ23-7 dízelmozdony

A GE BQ23-7 dízelmozdony az 1970-es évek vasúti iparában jelent meg, mint a technológiai innováció és a teljesítmény ötvözete, amely új színt vitt az amerikai teherszállítás világába.

Történeti háttér és gyártás

A GE BQ23-7 dízelmozdony a General Electric (GE) vállalat által lett kifejlesztve 1978-ban. Az Egyesült Államokban készült, elsősorban azzal a céllal, hogy a teher- és személykocsik kombinációjában szolgáljon, így a BQ23-7 egyedi kialakítása lehetővé tette a mozdonyon belüli személyszállítást is. A mozdony kvázi-kabinos kialakítású volt, és főleg a Seaboard Coast Line Railroad számára készült. Összesen 10 példány készült ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A GE BQ23-7 dízelmozdony hajtásrendszere dízel-meghajtású volt, és a mozdony teljesítménye 2250 lóerővel rendelkezett. A tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy két forgóváz mindegyike két hajtott tengellyel bír. A maximális sebessége körülbelül 103 km/h (65 mph) volt. A mozdony hossza nagyjából 19,8 méter (65 láb) volt. Az egyedi kialakítás egyik jellemzője, hogy utasfülkével is rendelkezett, amely kiegészítő személyzet számára készült. A vezérlés hagyományos volt, a mozdonyt jellemzően az elöl elhelyezkedő vezetőfülkéből irányították.

Szolgálati történelem

A GE BQ23-7 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államokban használták, és a Seaboard Coast Line Railroad számára készültek. A mozdonyok többnyire vegyes forgalomban, azaz teher- és személyszállító vonatok szolgálatában álltak. A mozdonyokat később a CSX Transportation is alkalmazta. A típus nem vált széles körben elterjedtté, és a ’90-es évek közepére a legtöbb példányt fokozatosan kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GE BQ23-7 mozdonyokból jelenleg nincs ismert megőrzött vagy múzeumban kiállított példány. Mivel csak korlátozott számú darab készült belőlük, és speciális felhasználásuk miatt nem váltak múzeumi kiállítási tárgyakká.

Érdekességek és kulturális hatás

A GE BQ23-7 mozdony különleges és ritka típusnak számít a vasúti történelemben. A „B” betű a B-B tengelyelrendezést jelöli, míg a „Q” a kvázi-kabinos kialakításra utal. Bár a modell nem vált igazán híressé, egyedi kialakítása miatt mégis különleges helyet foglal el a vasúti rajongók körében. Modellvasúti gyártók számára nem vált éppen népszerűvé, így ritkán találkozhatunk a BQ23-7 modellekkel a piacon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 2250 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 103 km/h
Hossz 19,8 méter

Hivatkozások

További információ: GE BQ23-7 a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google