PKP class ET42 elektromos mozdony

A PKP class ET42 elektromos mozdony a lengyelországi vasútvonalak hőse, amelyet súlyos tehervonatok továbbítására terveztek, és a szovjet gyártású mérnöki tudás jellegzetes példája.

Történeti háttér és gyártás

A PKP ET42 egy lengyel villamosmozdony-típus, amelyet a szovjet Novocherkassk Elektromosmozdonnyal foglalkozó vállalat tervezett és gyártott. A mozdonyokat 1978-ban kezdték gyártani, és kizárólag a Lengyel Államvasutak (PKP) számára készültek. Az ET42-es típus kifejlesztésének fő célja a nehéz teherszállítás megkönnyítése volt, különösen a szénszállító vonatok esetében. Összesen 50 darabot gyártottak belőle.

Technikai jellemzők

Az ET42 elektromos hajtású mozdony, amelyet elsődlegesen a nagy tömegű tehervonatok vontatására terveztek. A mozdony tengelyelrendezése Co’Co’. Maximális sebessége 100 km/h, amely azt jelzi, hogy a tehervonat-szolgáltatásban nem a gyorsaság, hanem a nagy vonóerő és a megbízhatóság a fontos. A mozdony teljesítménye körülbelül 4080 kW.

  • Hossz: 20560 mm
  • Magasság: 4500 mm
  • Fékrendszer: villamos és mechanikus fékek

Szolgálati történelem

Az ET42 mozdonyok a Lengyel Államvasutak kötelékében szolgáltak, főként a nehéz tehervonatok szállítására. Az 1978-as gyártásukat követően évtizedekig megbízhatóan működtek a szénszállító vonatok élén. Az évek során több modernizáláson is átestek, hogy megfeleljenek a folyamatosan változó technikai és környezeti követelményeknek. Egyes darabokat még a 2000-es évek elején is aktívan használták, bár az újabb technológiák megjelenése miatt folyamatosan csökkent a számuk.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy az ET42 mozdonyokból bármelyik megmaradt volna múzeumi vagy nosztalgia jellegű kiállításra. Mivel azonban fontos részét képezték a lengyel vasúti történelemnek, elképzelhető, hogy a jövőben egyes példányok megőrzésre kerülnek.

Érdekességek és kulturális hatás

Az ET42 mozdonyok nemcsak a műszaki jellemzőik miatt érdekesek, hanem a szovjet és lengyel együttműködés példájaként is említésre méltóak a vasúti technológia területén. A rajongói körökben az ET42 gyakran szerepel különféle modellvasúti kiadásokban, és a lengyel vasútbarátok körében is népszerű.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Maximális sebesség 100 km/h
Teljesítmény 4080 kW
Tengelyelrendezés Co’Co’
Hossz 20560 mm
Magasság 4500 mm
Fékrendszer Villamos és mechanikus fékek

Hivatkozások

PKP class ET42 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google