Történeti háttér és gyártás
A PKP ET42 egy lengyel villamosmozdony-típus, amelyet a szovjet Novocherkassk Elektromosmozdonnyal foglalkozó vállalat tervezett és gyártott. A mozdonyokat 1978-ban kezdték gyártani, és kizárólag a Lengyel Államvasutak (PKP) számára készültek. Az ET42-es típus kifejlesztésének fő célja a nehéz teherszállítás megkönnyítése volt, különösen a szénszállító vonatok esetében. Összesen 50 darabot gyártottak belőle.
Technikai jellemzők
Az ET42 elektromos hajtású mozdony, amelyet elsődlegesen a nagy tömegű tehervonatok vontatására terveztek. A mozdony tengelyelrendezése Co’Co’. Maximális sebessége 100 km/h, amely azt jelzi, hogy a tehervonat-szolgáltatásban nem a gyorsaság, hanem a nagy vonóerő és a megbízhatóság a fontos. A mozdony teljesítménye körülbelül 4080 kW.
- Hossz: 20560 mm
- Magasság: 4500 mm
- Fékrendszer: villamos és mechanikus fékek
Szolgálati történelem
Az ET42 mozdonyok a Lengyel Államvasutak kötelékében szolgáltak, főként a nehéz tehervonatok szállítására. Az 1978-as gyártásukat követően évtizedekig megbízhatóan működtek a szénszállító vonatok élén. Az évek során több modernizáláson is átestek, hogy megfeleljenek a folyamatosan változó technikai és környezeti követelményeknek. Egyes darabokat még a 2000-es évek elején is aktívan használták, bár az újabb technológiák megjelenése miatt folyamatosan csökkent a számuk.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy az ET42 mozdonyokból bármelyik megmaradt volna múzeumi vagy nosztalgia jellegű kiállításra. Mivel azonban fontos részét képezték a lengyel vasúti történelemnek, elképzelhető, hogy a jövőben egyes példányok megőrzésre kerülnek.
Érdekességek és kulturális hatás
Az ET42 mozdonyok nemcsak a műszaki jellemzőik miatt érdekesek, hanem a szovjet és lengyel együttműködés példájaként is említésre méltóak a vasúti technológia területén. A rajongói körökben az ET42 gyakran szerepel különféle modellvasúti kiadásokban, és a lengyel vasútbarátok körében is népszerű.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Teljesítmény | 4080 kW |
Tengelyelrendezés | Co’Co’ |
Hossz | 20560 mm |
Magasság | 4500 mm |
Fékrendszer | Villamos és mechanikus fékek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google