Történeti háttér és gyártás
A ČSD Class ES 499.1 villamos mozdonyt a ČKD és Škoda vállalatok gyártották, Csehszlovákia részére. A mozdonyok gyártása 1980-ban kezdődött az ország vasúthálózatának modernizálása érdekében. A legfőbb cél az volt, hogy a meglévő vonatparkot fejlesszék, gyorsabb és hatékonyabb közlekedést biztosítva a belföldi és nemzetközi forgalomban. A gyártás során a csehszlovák államvasút volt a fő megrendelő, amelyet a ČSD (Csehszlovák Államvasutak) üzemeltetett.
Technikai jellemzők
- Hajtásrendszer: Villamos mozdony, amely elektromos hajtással működik.
- Teljesítmény: Az ES 499.1 mozdonyok kiemelkedő teljesítménnyel bírtak, amely alkalmassá tette őket gyorsvonati és teherforgalomra egyaránt.
- Maximális sebesség: A mozdony maximális sebessége 120 km/h volt, amely megfelelt az akkori modern vasúti követelményeknek.
Szolgálati történelem
Az ES 499.1 sorozatú mozdonyokat elsősorban Csehszlovákiában használták, de szolgáltak nemzetközi forgalomban is a környező országok felé. A mozdonyok kiválóan szerepeltek mind a személy-, mind a teherforgalomban. Az idő múlásával azonban a technológia fejlődése és az újabb típusok megjelenése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az ES 499.1 mozdonyok közül néhány példány fennmaradt és múzeumokban megtekinthető. Ezek a mozdonyok a vasúttörténeti kiállítások részeként betekintést nyújtanak a közlekedési eszközök fejlődésébe. Egyes darabok nosztalgiavonatokban is részt vesznek.
Érdekességek és kulturális hatás
- A ČSD Class ES 499.1 mozdonyokat gyakran a „laminátka” becenéven emlegették, ami az alakjukra utal.
- Modellezők körében is népszerűek, különböző méretarányú makettek formájában is elérhetők.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google