EMD AEM-7 elektromos mozdony

Az EMD AEM-7 elektromos mozdony, amely az 1970-es évek végén került a vasúti hálózatokba, kiemelkedett megbízhatóságával és teljesítményével, jelentősen megkönnyítve az észak-amerikai személyszállítást.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD AEM-7 elektromos mozdony egy ikonikus jármű, amelyet az amerikai Electro-Motive Division (EMD) fejlesztett ki az 1970-es évek végén. A mozdonyt az amerikai vasúti közlekedés modernizálásának igénye hívta életre, különös tekintettel a növekvő villamosítási törekvésekre az Egyesült Államokban.

Az AEM-7 mozdonyok gyártása 1980-ban kezdődött, a svéd ASEA Rc4 modell inspirációjára. A gyártás alapvetően az EMD és a svéd ASEA együttműködésével jött létre, és az első példányokat az Amtrak rendelte meg az Egyesült Államok északkeleti korridorához. A mozdonyok gyártása 1987-ig tartott, és összesen 65 darabot építettek.

Technikai jellemzők

Az EMD AEM-7 egy elektromos mozdony, amelyet 11 kV 25 Hz-es vagy 12,5 kV 60 Hz-es váltakozó áramú áramellátáshoz terveztek. A mozdonyok Alstom ASEA technológiával készültek, és kis méretük, valamint nagy teljesítményük miatt „svéd téglák” néven váltak ismertté.

  • Hajtásrendszer: Elektromos
  • Teljesítmény: 7,000 lóerő
  • Tengelyelrendezés: Bo-Bo
  • Maximális sebesség: 201 km/h
  • Hossz: 15.54 méter
  • Magasság: 3.58 méter
  • Tengelytáv: 2.85 méter
  • Futómű: Két forgóváz, mindegyikben két tengely
  • Fékrendszer: Elektropneumatikus fékek

Szolgálati történelem

Az EMD AEM-7 mozdonyokat főként az Amtrak és a New Jersey Transit használta az északkeleti korridorban, ahol gyors és megbízható szolgáltatást nyújtottak. Az első mozdonyokat 1980-ban helyezték üzembe, és több mint három évtizeden keresztül szolgáltak. A megnövekedett forgalmi igények és az elöregedés miatt a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, és 2016-ra az összes AEM-7 mozdonyt lecserélték újabb modellekre.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A szolgálatból kivont AEM-7 mozdonyok közül néhány példányt múzeumok számára megőriztek. Az első megőrzött példány a Marylandi B&O Vasúti Múzeumban található. Ezek a megőrzött mozdonyok fontos szerepet játszanak a vasúti történelem megőrzésében és oktatási célokat szolgálnak.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD AEM-7 mozdonyok becenevük, a „svéd tégla” mellett a könnyen felismerhető dizájnjukról is híresek voltak. A mozdonyok modellvasúti változatai is népszerűek a vasútmodellezők körében, számos gyártó kínálatában megtalálhatók különböző méretarányokban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek

Hivatkozások

További információ az EMD AEM-7 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google