Történeti háttér és gyártás
A Bavarian D VI gőzmozdonyokat a 19. század végén, pontosabban 1880-ban fejlesztették ki a bajor királyi államvasutak (Königlich Bayerische Staats-Eisenbahnen) igényeinek kielégítésére. Ezek a mozdonyok a térség vasúti hálózatának bővülésekor jelentkeztek, válaszul a növekvő közlekedési igényekre, különösen a kisebb vonalakon. A gyártást a Krauss gyár végezte Münchenben, amely akkoriban neves mozdonygyártó volt Bajorországban. A D VI sorozat célja a kis hatótávolságú vonalak szolgálata volt, ahol egyszerűbb, de megbízható hajtástechnika volt szükséges. Összesen 53 darab készült ebből a típusból, amelyeket az államvasút használt.
Technikai jellemzők
A Bavarian D VI gőzmozdony két tengelyes konfigurációval rendelkezett, amely egyszerű, de hatékony megoldást kínált a kisebb vonalak kiszolgálására. A mozdony gőzhajtású volt, ami a korszakra jellemző technológia. A D VI mozdonyok maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt, ami elegendő volt a rövid távú szolgáltatásokhoz. A mozdonyok hosszúsága megközelítőleg 8,5 méter volt, ami a korabeli mozdonyok között kisebb kategóriába esett. A gőzmozdonyok hagyományos tartállyal rendelkeztek a víz és az üzemanyag, jellemzően szén tárolására. A vezérlést kézi mechanizmusok biztosították, amelyek a korszakban még általánosak voltak.
Szolgálati történelem
A Bavarian D VI mozdonyok főként Bajorország területén működtek, ahol a kisebb vasútvonalak hálózatában játszottak szerepet. Ezek a mozdonyok kifejezetten a személy- és teherszállítási igények kielégítésére készültek, különösen a vidéki területeken, ahol a vasúti közlekedés alapvető fontosságú volt. A szolgálati idejük során megbízhatóan teljesítettek, bár a technológia fejlődésével fokozatosan kiszorultak a nagyobb teljesítményű mozdonyok által. A sorozat kivonása a szolgálatból 1920 körül kezdődött meg, és a legtöbb példányt az 1920-as évek végére selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenlegi információk szerint nem maradt fenn működőképes vagy kiállított példány a Bavarian D VI mozdonyokból. A technológiai és történelmi fejlődés, valamint a selejtezési gyakorlat azt eredményezte, hogy ezek a mozdonyok inkább a vasúti történelem részeként őrződnek meg dokumentumokban és archívumokban.
Érdekességek és kulturális hatás
A Bavarian D VI mozdonyok a vasúti modellezők körében ismertek, bár nem olyan széles körben, mint néhány más történelmi mozdony. A modellek hűen ábrázolják a korszak technikáját, ami vonzóvá teszi őket a vasúttörténet iránt érdeklődő gyűjtők számára. Bár a D VI mozdonyok nem tettek szert széles körű kulturális hírnévre, a bajor vasúti történet részeként jelentősége van a vasúti fejlődés lokális történetében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1880 |
Tengelyelrendezés | 2 tengelyes |
Maximális sebesség | 45 km/h |
Hossz | 8,5 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google