NSB El 17 elektromos mozdony

Az NSB El 17 elektromos mozdony az 1980-as években jelent meg Norvégiában, rugalmas és megbízható megoldást nyújtva a hegyvidéki vasúthálózaton történő közlekedéshez.

Történeti háttér és gyártás

Az NSB El 17 egy norvégiai elektromos mozdony, melyet a NoHAB és a Brown, Boveri & Cie gyártott. Ezt a sorozatot az 1980-as évek elején fejlesztették ki a Norvég Vasúttársaság (NSB) igényei alapján, hogy a Bergensbanen vonalra gyors és hatékony járműveket biztosítsanak. Az első egységek 1982-ben kerültek legyártásra.

Az NSB El 17 összesen 12 darab példányban készült. A mozdonyokat az NSB rendelte meg, hogy az előző generációs El 11 és El 13 sorozatokat váltsák le, és a hegyvidéki vonalakra optimalizált teljesítményükkel kiválóan alkalmasak voltak a Norvégia nehéz terepviszonyai közötti üzemelésre.

Technikai jellemzők

Az NSB El 17 elektromos mozdonyt kifejezetten hegyvidéki gyorsvonati szolgálatra tervezték. Az elektromos meghajtású rendszer 4400 lóerős teljesítményt biztosít, amely lehetővé teszi akár a 150 km/h-s sebességet is. Ez a mozdony az AAR tengelyelrendezés szerint Bo-Bo konfigurációval rendelkezik.

  • Maximális sebesség: 150 km/h
  • Hajtásrendszer: Elektromos
  • Tengelyelrendezés: Bo-Bo
  • Hossz: kb. 15,7 méter
  • Magasság: kb. 3,6 méter

Szolgálati történelem

Az NSB El 17 mozdonyokat főként a Norvég Vasúttársaság üzemeltette a Bergensbanen vonalon, ahol a gyorsvonati szerelvények élén szolgáltak. A mozdonyok üzemideje a norvég vasútvonalak hegyvidéki szakaszainak kedvezőtlen időjárási viszonyai között is megbízhatónak bizonyult.

A sorozat kivonása az aktív szolgálatból a 2000-es évek elején kezdődött. Több NSB El 17-es egységet ma már nem használnak, de néhányat megőriztek és nosztalgiavonati szolgálatra állítottak, így továbbra is részét képezik Norvégia vasúti örökségének.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Norvég Vasúttársaság több NSB El 17-es mozdonyt megőrzött, és jelenleg nosztalgiavonatokban használják. Bár részletes információk a konkrét múzeumi szereplésről nem állnak rendelkezésre, ezek az egységek továbbra is fontos részét képezik a norvég vasúti kultúrának.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NSB El 17-es sorozathoz kapcsolódóan több érdekesség is megemlíthető. Például, Norvégia hegyvidéki közlekedési kihívásai miatt ezek a mozdonyok különösen fontos szerepet játszottak az ország vasúti hálózatának fejlesztésében. Modellvasút készítők is szívesen választják ezt a típust a norvég vasúti téma modellezésekor.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Gyártási év 1982
Maximális sebesség 150 km/h
Tengelyelrendezés Bo-Bo
Teljesítmény 4400 lóerő
Hossz Kb. 15,7 méter
Magasság Kb. 3,6 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NSB_El_17

Képek

Források: Wikipédia, Google