South African Class 10E elektromos mozdony

A South African Class 10E elektromos mozdony a dél-afrikai vasúti közlekedés meghatározó szereplője, amely hatékonyságával és megbízhatóságával emelkedik ki a kontinensen.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 10E elektromos mozdonyt az 1980-as években fejlesztették ki a növekvő teherszállítási igények kielégítésére Dél-Afrikában. A mozdonyt az Union Carriage & Wagon cég gyártotta Nigelben, Dél-Afrikában az 1985-ös év során. Az Eskom elektromos vállalat által biztosított energiával működő mozdonyokat a South African Railways (SAR) megrendelésére készítették. A gyártás során több, mint 200 darabot készítettek, ami a Dél-Afrikai vasúti hálózat fejlesztését szolgálta.

Technikai jellemzők

A South African Class 10E mozdony egy nagy teljesítményű, négytengelyes, Bo-Bo tengelyelrendezésű elektromos mozdony. A 3 kV-os egyenárammal működő hajtásrendszer biztosítja a mozdony gazdaságos és megbízható üzemeltetését. A mozdony maximális sebessége eléri a 100 km/h-t, ami az akkori teherszállítási igényekhez tökéletesen illeszkedett. A mozdonyok hosszúsága körülbelül 15 méter, tengelytávja pedig 1,800 mm. A futómű és fékrendszer modern technológiát alkalmaz, ami lehetővé teszi a stabil és biztonságos közlekedést.

Szolgálati történelem

A South African Class 10E mozdonyokat elsősorban teherszállításra használták az ország déli részén. Kiemelkedő teljesítményük és megbízhatóságuk miatt népszerűek voltak a vasúttársaságok körében. A mozdonyok több évtizeden keresztül szolgáltak megbízhatóan, és hozzájárultak a dél-afrikai bányászati termékek hatékony szállításához. Bár néhány példányt már kivontak a forgalomból, sokuk még mindig aktív szolgálatban van.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A jelenlegi információk alapján nincsenek külön megőrzött példányok múzeumban, bár a helyi vasúttársaságok gyakran karbantartják és restaurálják a még működő gépeket. A modernizált vagy felújított mozdonyok továbbra is aktív részei a dél-afrikai vasúti közlekedésnek.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a Class 10E nem kapott különösebb becenevet, ismertsége és megbízhatósága miatt népszerűté vált a dél-afrikai vasúti rajongók körében. Modellvasúti másolatok is készültek róla, melyekkel a vasúti modellezők a dél-afrikai vasúti történelmet idézhetik fel. A mozdony képe gyakran szerepel vasúti könyvekben és kiadványokban, amelyek a vasút történetét dokumentálják.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Gyártási év 1985
Maximális sebesség 100 km/h
Tengelyelrendezés Bo-Bo
Tengelytáv 1,800 mm

Hivatkozások

South African Class 10E Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google