VR Class Dr16 dízelmozdony
Történeti háttér és gyártás
A VR Class Dr16 egy finn dízelmozdony, melyet a Valmet és a Transtech vállalatok gyártottak. A Dr16 mozdonyok fejlesztése az 1980-as évek közepén kezdődött, hogy kielégítse a VR Group, Finnország állami vasúttársaságának igényeit. Az első mozdony 1985-ben készült el, és a gyártás egészen 1992-ig tartott. A teljes gyártási periódus alatt összesen 23 darabot szereltek össze. A Dr16 mozdonyokat elsősorban a finnországi északi, ritkán lakott területek vasúti forgalmára tervezték, ahol a téli viszonyok és a ritka infrastruktúra miatt megbízható dízelüzemű megoldásra volt szükség.
Technikai jellemzők
A Dr16 dízelmozdonyok technikailag fejlett, megbízható gépek, melyek dízelerőforrással működnek. A mozdonyok maximális sebessége 140 km/h, így alkalmasak a finn vasútvonalakon való eltérő sebességű közlekedésre. Tengelyelrendezésük Co’Co’, ami nagyobb vonóerőt biztosít, különösen nehéz vonatok vontatása esetén. A Dr16 mozdonyok hossza 19,9 méter, magasságuk pedig 4,404 méter, ami lehetővé teszi számukra a finn nyomtávú hálózaton való zavartalan közlekedést. A dízelmotor teljesítménye 1560 kW, ami kellő erőt biztosít a különböző igények kielégítésére.
Szolgálati történelem
A VR Class Dr16 mozdonyok az 1980-as évek közepétől kezdődően elsősorban Finnország északi részén álltak szolgálatba. Ezek a mozdonyok fontos szerepet töltöttek be a személy- és teherszállításban egyaránt. A Dr16 típusú mozdonyokat a VR Group számos különböző típusú vonaton használta, beleértve az elővárosi és távolsági személyvonatokat, valamint tehervonatokat is. Szolgálati idejük alatt megbízhatóságukról híresek voltak, és a hideg környezeti viszonyok között is jól teljesítettek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy a VR Class Dr16 mozdonyokat múzeumokban állítanák ki, vagy hogy nosztalgiavonatokban részt vennének. A mozdonyok többsége még mindig aktív szolgálatban van a VR Group kötelékében Finnországban.
Érdekességek és kulturális hatás
A VR Class Dr16 mozdonyok egyedi kialakítása és megbízhatósága a finnek körében közkedveltté tette ezt a típust. Modellvasúti változatai is elérhetők, bár nem annyira elterjedtek, mint néhány más ikonikus európai mozdony. Nincsenek ismert becenevei vagy jelentős megjelenései a kulturális médiumokban, ám a vasútmodellezők körében mégis népszerű.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Maximális sebesség | 140 km/h |
Tengelyelrendezés | Co’Co’ |
Teljesítmény | 1560 kW |
Hossz | 19,9 m |
Magasság | 4,404 m |