Indian locomotive class YDM-2 dízelmozdony

Az Indian locomotive class YDM-2 dízelmozdony a 20. század közepén vált az indiai keskeny nyomtávú vasútvonalak meghatározó elemévé, megbízhatóságával és sokoldalúságával hozzájárulva az ország vasúti közlekedésének fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

Az Indian locomotive class YDM-2 az 1980-as években került kifejlesztésre, hogy a keskeny nyomtávú vasútvonalak igényeit kielégítse Indiában. A mozdonyokat az indiai vasúti közlekedés fejlődése és modernizációja ösztönözte, hiszen a gőzvontatás helyett egy modernebb, könnyebben karbantartható technológia bevezetése volt szükséges. A YDM-2 mozdonyokat a European Group of Locomotives and Trains készítette, míg a gyártás helyszíne az indiai Varanasi volt, ahol a DLW (Diesel Locomotive Works) gyártósorán állították elő az egységeket.

A YDM-2 sorozat gyártása 1986-ban kezdődött, és a mozdonyok fő megrendelője az Indian Railways volt. A típust elsősorban a keskeny nyomtávú vonalakon használták, ahol a gőzmozdonyokat fokozatosan váltották fel ezekkel az újabb dízelmozdonyokkal. Az Indian Railways az YDM-2 mozdonyokkal a hatékonyságot és a gazdaságosságot kívánta növelni a keskeny nyomtávú hálózatán.

Technikai jellemzők

A YDM-2 mozdonyok dízelmeghajtásúak, és az indiai keskeny nyomtáv sajátosságait figyelembe véve lettek tervezve. A mozdonyok maximális teljesítménye 700 lóerő, és a B-B tengelyelrendezés jellemzi őket, ami azt jelenti, hogy négy tengelyük van, mindegyik hajtott. A maximális sebességük körülbelül 96 km/h.

  • Hosszúság: körülbelül 12,8 méter
  • Magasság: 3,4 méter
  • Tömeg: 56 tonna
  • Futómű: B-B tengelyelrendezés
  • Fékrendszer: légfékrendszer

A mozdonyok modern vezérlőrendszerrel és felszereltséggel rendelkeznek, ami megkönnyíti a mozdonyvezetők munkáját, és növeli a biztonságot a vasúti üzem során.

Szolgálati történelem

Az YDM-2 mozdonyokat széles körben alkalmazták India különböző régióiban, különösen azokon a területeken, ahol a keskeny nyomtávú vasutak meghatározóak voltak. A mozdonyokat az indiai elővárosi és regionális vasútvonalakon egyaránt használták, segítve ezzel a vasúti közlekedés fenntartását és modernizálását.

A YDM-2 mozdonyok hosszú élettartamúak, és az indiai vasúti hálózat számára megbízható szolgálatot nyújtottak. Rendszeres karbantartások és modernizációk révén a mozdonyok sokáig megmaradtak a szolgálatban, bár az évek múlásával fokozatosan kivonták őket, hogy helyet adjanak a modernebb dízel- és elektromos mozdonyoknak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg néhány YDM-2 mozdonyt megőriztek Indiában, és ezek közül néhányat múzeumi környezetben kiállítanak. Ezek a mozdonyok az indiai vasúti történelem fontos részeiként szolgálnak, és betekintést nyújtanak a dízeltechnológia fejlődésébe az országban. A megőrzött példányok közül néhány működőképes maradt, és nosztalgiavonatokban is részt vesznek, ezzel is népszerűsítve a vasúti közlekedés rajongói körében.

Érdekességek és kulturális hatás

Az YDM-2 mozdonyok az indiai vasúti kultúra ikonikus részévé váltak, különösen a keskeny nyomtávú vonalakon szerzett jelentős szerepük révén. A rajongói körökben nagy becsben tartják ezeket a mozdonyokat, és gyakran megjelennek modellvasúti gyűjteményekben is. Bár a mozdonyok nem feltétlenül népszerűsödtek el a filmekben vagy könyvekben, mégis fontos kulturális örökséget képviselnek India gazdag vasúti történelmében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 700 lóerő
Maximális sebesség 96 km/h
Tömeg 56 tonna
Hosszúság 12,8 méter
Magasság 3,4 méter
Tengelyelrendezés B-B
Fékrendszer Légfék

Hivatkozások

Indian locomotive class YDM-2 – Wikipédia